2019-07

Filmer på resan finns här

2019-07-02
Ligger fortfarande i Fyrudden. Igår blåste det f-n, och idag regnar det.
Planen är att dra till Västervik tidigt i morgon. Intet nytt på västfronten…
2019-07-03
Lossar förtöjningar och avseglar mot Västervik kl 07:45. Prognosen säger 2-6 m/s i medelvind och upp till 10 m/s i byarna senare under eftermiddagen. Vi väljer att segla inomskärs längs en farled. Öppen hav endast sista biten mot Västervik. Vindarna ska vara västliga. Eftersom det var så byiga vindar så körde vi endast med genuan. När det blev som trångast i farleden så rullade vi in och körde motor. Vinden ökade så vi fick 10-13 m/s. Över sju knop med delvis inrullad genua i ca 45 grader mot vinden 🙂 Vi låg en stund med ca 35 grader mot vind med 5,5 knop. Hon går förvånansvärt högt i vind även med enbart genua !
Tack vare att vi enbart använde genuan ( vi misstänkte att det kunde tuta i och blåsa ) så var det aldrig
någon dramatik.
Eftersom det var frånlands vindar så slapp vi höga vågor. Sista biten in körde vi motor.  Skönt att lägga till och knyta fast i bryggan.
Det är en väldigt fin skärgård. Vi såg bla en liten ö med massor av fåglar och på stranden räknade vi till 5 st havsörnar samt en som svävade i skyn ! Jag har själv inte trott det om vi inte passerade så nära att man såg örnarna i sin fulla prakt. kanske 50 meter… Helt magiska öar med pittoreska små stugor m.m.
Bilder från tjust skärgård.

Märkligt vindstilla på vissa ställen. Har inga bilder från när det började vissla om öronen 🙂

2019-07-04
Blåser som bara den. Dagen tillbringas med att utforska Västervik samt att ta tåget till och från Gamleby.
Läckra små städer inga skador . Kan bäst beskrivas som småstadsidyll. Vi tycker om Västervik och Gamleby.
2019-07-05
Blåser som bara den! Upp till 17,5 m/s i byarna. Vi blir kvar. Båtar kommer in och ska lägga till. Det blir lite stökigt om man säger så! Hjälper flera båtar som vinden tar tag i och trycker åt fel håll…. Nåväl, inga skador på vare sig människor eller båtar.
2019-07-06
Kl 0640 efter att ha tankat lite diesel så siktar vi mot Oskarshamn. Ingen vind från början så vi går för motor. En helt magnifik skärgård. Vid ca kl 11 så fick vi vind 5-7 m/s dikt bidevind, så vi rullar ut genuan och glider på. 5-7 knop på bara genuan 🙂 Fin segling.

Kl 1405 knyter vi fast vid gästbryggan på Ernemars småbåtshamn. 43 distansminuter avverkades i dag.
efter en snabb och god middag så tar vi en promenad och fyller på matförråden lite.
Lite regn kommer på kvällen. Kanske drar vi till Borgholm i morgon, Vi får se vad det blir för väder.
Lite osäkert med vindarna.
2019-07-07
Regndag med mys i ruffen.
Tar cyklarna till staden och köper lite mat. Blir naturligtvis blöta av regnet 🙂
2019-07-08
Går kl 0730 mot Borgholm. Före det så får väl de här madammerna passera.

Prognosen säger 5-7 m/s Nordliga vindar vilket bör bli en fin segling.*
Verkligheten blir 0-2 m/s med dyningar i sida….Nåval 1 timme utanför Borgholm får vi lite vind från söder och kör lite segling. Max fart 3,5 knop 🙂 Ett regn av modellen vattenfall hinner vi också med. Prognosen sa inget om regn så vi låtsades som om det snöade !

Kl 1300 så ligger vi inne i inre hamnen på Borgholm Inklämnda mellan en Hallsberg-Rassy och en Najad.
Fint värre !

Sen tittar vi lite på stan. Som en turistort utomlands. Restauranger och barer så långt ögat når, men också fina små hus och en fin gågata.
2019-07-09
Blåser kalla och hårda nordliga vindar så vi stannar på Öland och passar på att utforska lite. Besöker Borgholms slottsruin, Solliden samt promenerar på Estelles promenad. Magisk och trollsk skog som Estelles promenad leder igenom. Lövskog och grenar som växer över stigen, parat med murgröna gör att man väntar att se en hobbit eller ett troll hoppa fram. Blev så hänförd att jag glömde fota när det var som mest ”trollskt” !

Borholms slottsruin var också mäktig. Tänk att ha stått på dessa murar och blickat ned på anstormande fiender !

Blick mot hamnen från ruinen.

Vi hann även med att dricka kaffe hos kungen. ( Dvs på Solliden). Så det kan jag bocka av på min lista 🙂
2019-07-10
Kl 0830 avgång mot Kalmar. Nordliga vindar dock svaga till att börja med. Men efter någon timme så hade vi 6-8 m/s läns/plattläns ( rätt bakifrån vind) Fräste på rätt bra med bara förseglet ute. Hyfsat stora vågor så hon slingrade sig lite men det var kul segling. Närmar oss Kalmar och Ölandsbron.

Kl 1230 så knyter vi fast i bryggan i Kalmar. Fint väder. Sol och ca 19 grader varmt.
2019-07-11
Dagen ägnas åt sightseeing och shopping, där Kalmar slott var huvudattraktionen.
Tro’t eller ej, men vi hann med en sväng på IKEA också 🙂 Kalmar är en mycket vacker stad med mångs sevärdheter. Hamnen var också våldigt fin med sitt skyddade läge mitt i stan.

2019-07-12
Avgång kl 0650. Vi siktar söderut mot Kristianopel. Svaga syd-ostliga vindar ca 2-3 m/s. Gav oss en fin segling i halvvind/bidevind. loggade upp till 4,5 knop.
Avslappad segling !

Sista biten tog vinden helt slut dvs mindre än 2 m/s och vi körde motor sista biten.
Kl 1350 Knytit fast i bryggan i Kristianopel.
2019-07-13
Avgång mot Hasslö kl 0935. Det blåser bara 2,5-3 m/s seglar lugnt och fint med halvvind.Vi ser att det drar ihop sig och vi hör åska på avstånd. Ned med segel och motor på.
Undviker värsta åskan genom att först köra mot söder för att sedan vända igen och gå mot Hasslö. Det regnar tidvis väldigt kraftigt. Vi är aldrig nära åskan men det kändes ändå som att vi hade lite att säga till om. Glider in i Garpahamnen på Hasslö och regnet slutar. En Dansk båt hade en inte så kul upplevelse. De gick rätt i området som vi duckade för. De hade gått ner i hytten och lyssnat på smällarna…. Men det gick bra även för dom. I Garpahamnen var det musik-festival. Hög musik och partajande människor. Tur vi hittade en plats längst ut på piren. Vi sov som stockar !
2019-07-14
Kl 0750 avgång mot Hanö. Vindstilla till att börja med. Efter några timmar så får vi 3-5 m/s i bidevind och en fin segling börjar. Vi skymtar Hanö vid horisonten. Efter en stund säger Ingalill att det var konstigt för nu ser hon inte Hanö längre.
Efter en stund så inser vi att vi är två kork-luvor. Det är dimma ! Tjock sådan !
Segel ned, Radar på. Skönt att kunna se andra båtar. Det var fyra stycken som gled mot oss i dimman, varav en kom hyfsat nära så vi vek av lite för att undvika densamma.
Dimman lättar och vi är framme vid Hanö.
KL 1310 lägger vi till långsides på piren. Snart börjar hamnen fyllas. Det blev tre led längs kajen. Mitt i alltihopa så går tur-båten. Den hade inga skrupler. kommer med god fart in i hamnen och lägger till. Plockar upp passagerare och backar, vänder och drar som en biltjuv som blivit upptäckt !
Eftermiddagen bjuder på värme och solsken 23 grader vtror jag det var.
Hanö hamn när vi kom:

Hanö Hamn senare på eftermiddagen:  (Fylldes på halva kvällen också….)

Vi njöt även av solen:

2019-07-15
Väderprognos visar på osäkerhet vad gäller vindar och vi beslutar att stanna en natt till. Vi passar då på att titta på ön. På toppen ligger naturligtvis en fyr. Fyren är omgiven av klippor och skrevor och längre ned mot vattnet så finns en magisk löv-skog med mossbelubna stenar. Vi letar efter dovhjortar som ska finnas på ön men allt vi hittar är spillning efter hjortarna.
På ön finns en fin gammal fiskehamn, fast inga yrkesfiskare kvar. Dock finns det ca åtta bofasta kvar på ön. Nu på sommaren finns även en liten livsmedelsbutik. En ö klart värt att besöka.

Vi fick sy Salsa liggandes utanför oss och det blev en trevlig kväll med visioner och drömmar som huvudtema. Jo, lite rom provning hanns också med 🙂 Vi ses på de sju haven !
2019-07-16
Lite osäkert med prognosen för vind-styrka vid Simrishamn så vi går en kortare sträcka och siktar på Åhus. Kl 0910 med spring från fören viker vi elegant ut aktern och glider sedan iväg mot den uppgående solen. ( Nu blev jag lite poetisk mitt i alltihopa 🙂 ) Vid halv 2 så knyter vi fast i gästbryggan.
Vi har nu seglat 832 sjömil sedan vi lämnade Piteå den andra juni. Inte illa för två landkrabbor !
som kuriosa så markeras lediga platser med en grön skylt och upptagna med en röd. Tar en tur med cykel på staden och förundras över kullerstensgator, gamla hus, trånga gränder och rosor i all sin prakt. Gamla stadsdelen är underbar ! I vanlig ordning så glömmer jag att ta bilder….
Hamnen och staden ligger upp en bit längss en Å som sakta flyter.

Som ytterligare kuriosa kan även nämnas att Absolut vodka tillverkas här.
2019-07-17
Kl 0740 drar vi iväg mot Simrishamn. Svaga vindar från NV seglar i 2-3 knop men efter någon timme så dör vinden helt. motor igen. Glider vid ett-tiden in i småbåtshamnen vid Simrishamn. Varmt och skönt väder. Går och handlar lite mat, tittar lite på staden. Gammalt centrum som ligger vid hamnen. Mätt på synintryck men hungrig så vi återvänder snart till båten.
Middag och slappa.
2019-07-18 Kl 0810 går vi mot Ystad. Svaga vindar. Sista 2 timmarna seglar vi i 2,5 – 3,5 m/s i öppen bog. Vi gör 4-5 knop. Inga vågor nästan spegelblankt hav. Fin segling. När vi kommer fram till hamnen i Ystad så är det 24 grader varmt och nästan vindstilla. Vi upptäcker att luckan till stuven i sittbrunnen har spruckit och sviktar betänkligt. Åtgärder krävs så vi tar genast fram Epoxi samt glasfiber och plastar förstärkning. Vi besöker även skeppshandeln som finns i närheten och köper bla en nivå-givare för länspump. Monteras senare på eftermiddagen. Tar en liten promenad och tittar på staden. Som alla städer verkar vara häromkring så är den gammal och fin att vila ögonen på. Båtgrannen är en X-Yachts X-412 ( Fräsig stor snabbseglare! ) och paret i båten hade varit flera vändor till medelhavet, Gillade kappseglingar och var hedersmedborgare i La Coruna för att de vann en kappsegling från England till La Coruna, bröt masten men lyckades ändå ta sig in som vinnare ! Trevligt sällskap och vi fick många goda råd som vi kommer att följa. Tack ! Fin kväll med dans invid bryggan.

Kåseberga från havet:

Ystad gamla torg:

2019-07-19
Kl 08:15 avgång mot Gislövsläge. Ligger just utanför Trelleborg. Seglingen börjar med svaga vindar ca 3 m/s som sedan ökar till 7 m/s. Vi seglar i halvvind med rätt så hyfsade vågor i sidan. Har väl byggt vågor från Danmark. Autopiloten tycker det är jobbigt då båten kränger och vrider så vi hand-styr. Hamnen vi kommer till är trång mellan bryggorna, pålar som akterförtöjning och det blåser 7 m/s. Ser till att komma med fören mot vinden, men lite svettigt innan vi var på plats! Inte lätt att vrida upp båtens för mot vinden och pricka av mellan 2 pålar som står tätt ! Gick bra !
Kl 13:00 Fastknytna.
2019-07-22
Fortfarande kvar i Gislövsläge. Vi har väntat ut en front-passage med kraftiga vindar och regn. Det har blåst 10-14 m/s i natt. Vi blev vaggade till sömns… I morgon verkar det som om vädret stabiliserar sig så då går vi mot Klintholm i Danmark. Då hamnar vi utomlands. Fast det känns redan som om vi vore utomlands. Annan byggnadsstil med små hus med tegel eller putsade fasader som ligger tätt. Dessutom så låter språket något annorlunda…
Under de dagar vi varit här så har vi varit in till Trelleborg och tittat. Rullat vidare till Malmö, tittat på Turning Torso, samt ätit på mysig fisk-restaurang i Limhamn. Tro’t eller ej men vi har även hunnit med IKEA och Biltema 🙂 Billigt och enkelt att åka kollektivtrafik här. 24 timmar kostar 150:- för vi två tilsammans. Gäller buss och pendeltåg.
Vi har haft väldigt trevliga båt-grannar. En tysk familj som seglade en båt döpt till ”Herz aus Gold” eller på svenska ”Hjärta av guld”. Ni som har läst ”Liftarens guide till galaxen” kommer att utbrista: ”AHA!” Ni andra får fundera eller läsa boken 🙂
Vi fick många tips om att segla i nordsjön från det tyska paret och deras son.

Visst ser denna gatuvy lite utländsk ut ? Tagen i Malmö:

Torget gamla staden i Malmö:

2019-07-23
Vaknade med huvudvärk och därmed låg ambitionsnivå.
Blev kvar idag också. Gjorde service av båten, bla så införskaffades och byttes slangen till kylvattenintaget. Vi såg att den som satt där var inte helt ny nämligen.
Nåja, dagen blev fin med upp till 26 graders värme och fina seglingsvindar.
Förmodligen har det varit helt perfekt för att ta oss till Klintholm.
5-6 m/s västliga vindar, dvs halvvind som är behaglig att segla och inte allt för stora vågor. Vi prövar imorgon istället, men väderprognos visar på svaga vindar så det blir nog inte lika bra seglingsvindar.
2019-07-24
Ingen huvudvärk och större ambitionsnivå !
Kl 0805 lämnar vi Gislövsläge och går mot Klintholm. Som förutspått blev det nästan ingen vind och därmed mest motor. Dock lite segling i lättvind.
Vi tittade på Möns Klint som är en spektakulär klippa. påminner om Dovers klippor. 29 grader varmt och nästan spegelblankt hav.
vid kl 4 på eftermiddagen så knyter vi fast långsides utanför en svensk båt.
rätt snart så knyter en holländare fast i våran båt. Hyfsat fullt i hamnen.
En underbar kväll följde. Vindstilla och 26 grader kl 22 på kvällen….
Vi får för första gången hissa artighetsflagg under styrbords spridare.

Mindre kul var algblommning, ser ut som en gröt..

Möns Klint. De svarta prickarna längst ned på bilden är människor !

Kl 1610 Fastknytna i Klintholm.
2019-07-25
Kl 0810 Avgång mot Gedser. Ostlig vind i ca 5 m/s. Perfekt ! Ger oss en halv-vind som ska vara hela vägen. Exempel från logg-boken:
Kl 1045 Position 54 grader 44.5 N 12 grader 13.38 E Fart = 6.2 Knop Kurs 211 grader.
Då vi närmar oss Gedser så ökar vinden till ca 7 till 8 m/s.
Vid tilläggning så har vi vinden klockrent i sida 8 m/s men det går bra. Vi börjar få koll på akter-påle. Fungerar egentligen bättre än boj.
KL 1410 lägger vi till i Gedser lystebådhavn. Logg 2775 vilket innebär att vi har seglat 1000 sjömil sedan vi lämnade Piteå. Bara 1900 kvar till Gibraltar !
Gedser bjuder förutom vind även på 28 graders värme. Efterhand kommer många båtar in och lite cirkus med sidvinden, men inget allvarligt. Skulle tro att 90 procent av alla som kommer är från Tyskland.
Ingalill gör ett behövligt sy-jobb. Vi hade ingen tysk flagga ! Nästa anhalt
är troligen Fehman i Tyskland.
2019-07-26
Kl 0605 går vi mot Fehman. Svaga ostliga vindar som är prognos säger ska öka kraftigt på eftermiddagen, så vi åker tidigt.
Ganska händelselös resa och kl 12 så knyter vi fast i bryggan i Burgstaaken.
Ganska snart så börjar vinden ta i. Prognos säger att vinden ska öka i morgon och nå 12-17 m/s dvs kuling, så vi blir nog här ett par dagar.
Fehman är en ö i norra Tyskland och på nord-sidan ligger Puttgarten.
Vi är på syd-sidan och här ligger bla en stor hamn för fritidsbåtar, Semester ort med hotell och stugbyar ( Pite havsbad verkar litet…). Men vi väljer att gå längre in och lägga till i den lilla fiske-byn Burgstaaken. Här finns en liten marina och helt enkelt en mysigare miljö. Här gäller kontanter, så vi tar fram cyklarna och drar till central-orten. ca 2,5 km för att ta ut Euro slantar och handla lite. Finns en cykelbana dit. spikrak i 2,5 km ! Fin landskapsmiljö med betande kossor.
29 grader varmt.
Fehmans turist hotell och beach från havet :

2019-07-27
Det blåser hyfsat på morgonen och ökar under dagen. Vi ser upp till 15 m/s på vindmätaren vid fyra tiden. Prognos talar om upp till 19 m/s…. Vi håller oss nära båten när det blåser som värst. Hinner dock med att ta hojarna till Burg ( central orten som vi var i igår ) Fattar också varför cykelvägen är så spikrak. Det är den gamla järnvägen från hamnen till staden som man helt enkelt har grusat och gjort cykelbana av. Stan är gammal och vacker.
Besöker även ett ubåts museum som finns i hamnen. Vill inte ha en ubåt. Våran båt är rymligt i jämförelse…
Det är lördag så vi kommer att laga en god middag, dricka gott vin för att sedan bli vaggade av båten i stormen 🙂
Huvudgatan i Burgs:

Huvudgatan i Burgstaaken (Från hamnen mot Burg ):

2019-07-31 / 2019-08-01
Shit Happens !
Den 28/7 så ramlade Ingalill vid cykling och bröt armen vid handleden !
Akutsjukvård på lokala vårdcentralen, ambuland till Oldsburg, röntgen, Gipsning och bedömning att operation behövs. Beslutar att åka hem ( om komplikationer eller längre konvalecens skulle tillstöta ).
Om man ska flyga med gipsad arm så måste gipset öppnas upp…Blodförtunnande ges…Så vi beslutar att ta tåget.
Den 31/7 på kvällen är vi i Piteå. På morgonen efter så är vi på Piteå Lasarett där de gör en grundlig röntgen och gör bedömning att ingen operation behövs ! 🙂 Väldigt bra gipsning var utlåtande. Tack SANA i Oldsburg och framförallt kvinnan som gipsade. Ny undersökning sker efter en vecka och då kommer väl det slutgiltiga beskedet. Vi håller tummarna !
Ambulans till Oldsburg, Här kör vi Bron till Fehmarn, Vi hade tänkt att köra UNDER med båten ! 🙂 Så det kan gå !

Gipsning i Oldsburg:

Här ligger nu Victoria längst in i hamnen i Burgstaaken där hon är mest skyddad. Trevlig och bra ”Hafenmeister” som är hjälpsam.
Vi återkommer till henne så fort vi kan, förhoppningsvis inom en månad.
Kiel-Holtenau där Kiel kanalen börjar var tänkt som nästa dags-etapp.
Inget har ändrats i grunden utom att Kiel kanalen får vänta lite extra på oss, men vi kommer dit så småningom även om det inte blir imorgon.

Får säga som Arnold Schwartzenegger: I’ll be back !