Oktober 2021

2021-10-01 Seglatsen fortgår
Väderprognosen har varit från början att vi skulle få ett stökigt första dygn
för att sedan succesivt lugna ner sig. Prognosen verkar hålla. Det hämtas ny prognos via sattelit som bekräftar att vädret ska lugna ner sig.
Andra dygnet till havs blir med frisk vind och Hatomi fräser på i imponerande hastighet.

2021-10-02 Vädergudarna är med oss
Nu har vind och vågor lagt sig stilla. 5 m/s och små dyningar gör att seglingen blir alldeles fantastisk! Solen skiner och man bara njuter.

2021-10-03 Ankomst
Hamnen i Funchal som är den största staden var smockfull och vi går till hamnen i Calheta som har plats för oss. Vi glider in i 30 gradig värme och nästan ingen vind. Vi fick se pilot-valar utanför Funchal.

Madeira och staden Funchal.

”Framkommar’n”

2021-10-04 Mulle mek och en titt på Calheta

Vi börjar med att rengöra förgasaren på lilla utombordaren. Därefter en titt på Calheta som byn heter. Den ligger från stranden och uppför klippan. Ganska spektakulärt!

Så här ser ett av hotellen ut.
Det blev lite inhandling av mat på lokala butiken också.

2021-10-05 Rom O’Hoj
I Calheta finns inte så mycket förutom en vidunderlig utsikt. Dock finns ett Rom-destilleri så vi gjorde ett besök där.

Det är från sockerrör som man utvinner sockersaften. Detta är pressmaskinerna. Sen sen tappas mäsken upp i stora tankar där det får jäsa för att sedan destilleras. Vi gick och tittade på den gamla anläggningen som numera är ett museum fast man med jämna mellanrum kör anläggningen och producerar rom.

Naturligtvis fanns även provsmakning. Vi testade en honungslikör, 2 st lagrade rom samt en ”färsk” rom. Dvs en som inte var lagrad utan kom direkt från destilleriet….
Dom lagrade varianterna smakade ,tja låt oss vara diplomatiska, inte bra.
Den ej lagrade påminner starkt om fotogen, så vinnaren var honungslikören som förmodligen gör sig bäst som tändvätska till grillen. Nåväl det blev inget inköp.

2021-10-06 Biltur på ön
Vi tar en buss-transfer till flygplatsen och hyr en bil i två dagar tillsammans med Fredrik och Jessica. Längs med kusten går huvudleden som består bla av en himmla massa tunnlar. Viker man av från huvudleden och kör in mot inre delar av ön så blir det serpentinvägar och branta backar.
Vi tog en liten gen-väg,, som visade sig vara ”nalta” brant! Den Renault Clio med automatväxel som vi hade hyrt orkade inte i en backe. Alla utom Fredrik som körde fick kliva ut och nytt försök gjordes. Med nöd och näppe klarade Renaulten av backen, fast med ett doftspår efter sig…:-)
Och Nej! att backa ner var inte ett alternativ på den smala vägen!
Uppskattningsvis 45 graders lutning. Påminde om slalompister! Tur den var asfalterad för annars hade det aldrig gått.



Vi tar en prommenad längs Ribeiro Frio.



Makalösa vyer, och lite trollskog om vart annat.



Ribeiro Frio är en utsiktspunkt uppe på en av bergstopparna på ca 1200 meters höjd tror jag.
Efter topp-turen så gled vi in till Funchal.

En del av restaurang-gatan med fina väggmålningar.

Här inne finns en fin marknad.

På väg tillbaka till Calheta. Vilken kust!

Innan vi avslutar för dagen så besöker vi Cabo Girao. En utsiktsplattform 580 meter över havet. Lite kill underf fötterna blir det 🙂

Långt ner.

2021-10-07 Levador
Vi tar bilen upp in i bergen igen för att vandra och titta på en ”Levada”.
Levador är mycket kortfattat: bevattningssytem som samlar upp vatten i bergen och leder ner det till odlingar.

Denna Levada kallas för Risco.

Eller var det vattenfallet i början av Levadan som kallas för Risco ? Jag är inte säker….Men spektakulärt i alla fall.

På vägen tillbaka till Calheta så tog vi denna bild ner över Calheta och hamnen där vi ligger fastknytna.
Vi hann även med att besöka en tillverkare av Madeira viner. En rundtur med en mycket trevlig guide som förklarade hela tillverkningsprocessen.

Här är Ektunnorna som vinet lagras i för att mogna.
Efter rundturen så blev det provsmakning. Mycket fina viner var det som bjöds på. Här blev det faktiskt ett litet inköp också 🙂

På vägen till Funchal där vi skulle återlämna bilen stannade vi och tittade på en typisk vinodling här på Madeira. Terass odling på förhållandevis små arealer och branta backar gör att all skörd sker manuellt.

Väl inne i Funchal så åt vi middag på en sushi restaurang vi sett tidigare.

Ät så mycket du orkar av kall sushi……

och varm sushi ! Mycket gott ! och billigt! ca 140 kronor per person.

2021-10-08 ”Slapp off”
Lat dag med förberedelse inför avfärd till Las Palmas på kanarieöarna.

Med 27 gradig värme så passar ett bad bra! Beviset finns här.

2021-10-09 Mot Kanarieöarna!
Strax efter kl 9 så lämnar vi hamnen och sätter kurs söderut mot Kanarieöarna. Prognosen säger nordliga vindar ca 10 m/s och 2 meter höga dyningar/vågor. Vi räknar med lite gung under natten som sedan borde lugna ned sig.

Hej då Madeira! Du är vacker!
Dagen började lugnt, men när vi kom utanför lä av Madeira så blåste det upp och vågorna byggde.

Ett smakprov på hur det såg ut på dagen.

På natten byggde vågorna mer och vinden låg stadigt på drygt 12 m/s med by-vindar lite högre. Det blev lite sömn den natten. Vi gick skift men att sova när man kastas hit och dit i sängen är inte helt lätt 🙂
För seglingsfantaster: Vi körde på enbart focken och autopiloten klagade på för stora roderutslag ibland. Autopiloten klarade av det men muttrade 🙂

2021-10-10 Seglatsen fortsätter.
Nya prognoser hämtade via satelit visar att förhållandena ska bestå i ett dygn till. Vinden ökar och vi ser stadigt mellan 13 och 14 m/s. Sjön bygger ytterligare och vi börjar hand-styra för att få en lite behagligare resa i den grova sjön. Den natten blir lite jobbig med koncentration för att parera rullningar i vågorna. Äta , sova, styra. Mycket mer gör man inte.

2021-10-11 Lugna puckar.
Vinden och vågor lugnar ner sig och vi får en behaglig segling in mot Las Palmas. Nåja, dyningarna är ju kvar 🙂

Gran Canaria.

Hamnen i Las Palmas.
Idag är det måndag, och på onsdag startar vi återresan till Sverige.


Vi har med seglat från Piteå 2019 och nu hamnat i Las Palmas på kanarieöarna. Det kan jag säga att i min tankevärld fanns inte det.
Nu är vi faktiskt här. Inte illa för två landkrabbor på vift! 🙂

Tack så mycket Jessica och Fredrik för att vi fick möjligheten att dela äventyret med Er ombord på fantastiska ”Hatomi”!

2021-10-14 Tillbaka till Sverige
Vi startade resan den 13 Oktober från Las Palmas.

26 grader varmt vid hamnen i Las Palmas.

2021-10-22 Snö!
Vi hinner bara flytta in hemma i Åbyn-Byske så kommer första snön!

Lite skillnad med 0 grader celsius och snöfall mot Las Palmas 26 grader och solsken… Lägg speciellt märke till skillnad i klädsel 🙂

2021-10-23 Solen tittar fram igen.

Solen skiner igen och landskapet är förändrat efter snöfallet.

Vad gäller båten så väntar vi på en prisuppgift från varvet och förhoppningsvis så kan vi snart beställa reparation av båten. Förhoppningen är att båten ska vara klar till våren och vi planerar preliminärt att åka tillbaka i slutet av mars.

2021-10-29 Nu börjar reparationen.
Äntligen så är allt klart med varv och försäkringsbolag har godkänt vad som ska göras.
Kort sagt så ska hålet repareras och ytan behandlas med gelcot/topcoat. detta innefattar även en del av taket. Mantågsstöttor bytas, luckan i taket repas eller bytas. Inredning i förpiken repareras. m.m. En lång lista alltså.
Förutom ren reparation så ska masten lyftas av och inspekteras. Så även alla röstjärn (infästning av wire till masten).
Om ytterligare fel hittas som inte har synts vid skadebesiktning dyker upp så ska även det repareras.
Vi har gett order till varvet att påbörja arbetet så fort som möjligt.
Sopromarvarvet i Lagos verkar ha allt kunnande som krävs så vi litar att allt blir professionellt fixat 🙂