April 2023

2023-04-01 Bye Bye Torrevieja!
Nu drar vi. Kl 0800 lämnar vi Torrevieja. Svag vind och just utanför hamnen ser vi delfiner 🙂 Vi seglar i i ca 3 m/s vind och det är en fin segling….tills vinden dör och motorn kommer igång…
52,5 distansminuter och ca 9,5 timmar senare är vi framme vid Altea och lägger till i hamnen. På kvällen tar vi ett glas kava i baren. ( man får ett glas gratis när man tar en hamnplats 🙂 )

2023-01-02 Återbesök

Här i Altea var vi i höstas och tyckte det var en fin liten stad.

Uppfrächad terrass sen i fjol.

Magnifik utsikt från gamla stan.

vägen till gamla stan.

Förra året när vi var här var kyrkan stängd. Nu kunde vi ta en titt och den är magnifik!

2023-04-03 Mot Javea!
Vi kastar loss igen , fin segling i början, sedan i hård kryss mot Javea.
ca 9 m/s sann vind mitt i näbben och vi blir salta sjöbusar i sprayet från vågorna 🙂 mot slutet när vi rundat siste udden så dör vinden helt och kvar blir bara stora dyningar. Gungeligung med andra ord 🙂 Vi tar en boj utanför hamnen
och säger hej till Miroma med besättning som redan ligger här.

Fin segling.

2023-04-04 Mot Ibiza!
Kl 0600 kopplar vi loss från bojen efter en natt med stora dyningar….
Vi sätter kurs mot Ibiza. Ingen vind så vi kör för motor. efter en timme så ryker det vitt från avgaser och det har sprutat ut glykol i motorrummet!!!!
OBra som en norrlänning säger. Detta är säkra tecken på överhettning av motor. Vad kan det bero på? Dålig kylning är svaret. Men varför? In i motorrummet och byt impeller (pump för sjövattenkylning ). Kapten konstaterar att ventilen för sjövattenintaget förmodligen bara var halv-öppnad. Det innebar att så länge man bara körde på tomgång så funkade allt men när man gasade på så blev kylningen för dålig. Nåväl Impeller bytt. Ventil öppnad med tång för att vara säker på att den blev helt öppnad. Och se r man på. Ingen vit rök längre utan gamla volvo pentan puttrar på som förr !
Efter en fin segling med halvvind på ca 3 m/s så kommer vi efter ca 11 timmar fram till Ibiza.

Cala Tarida. eller på svenska: Tarida viken. Inte helt fel ankring!

I andra änden av viken ligger Miroma och guppar.

Kolla hur klart vattnet är! 4 meter djupt och det ser ut som en bassäng!
Första gången vi ankrat i en bassäng.

2023-04-06 Formentera

Vi lättar ankare och kör till Formentera.

Passerar Islote Vedra

Miroma och Victoria följ åt.

Det går en massa snabba färjor mellan Ibiza och Formentera.

30 knop ligger dom på och ger en massa svallvågor.

Vi ankra och får för oss att titta på lilla byn som finns här samt handla lite innan påskhelgen. Sagt och gjort i med gummi-jollen och kör mot hamnen, men konstaterar att det är förbud att lägga till med jollen i hela hamnen. Vi kör tillbaka i viken och provar kör in mot stranden. Svallvågorna från dom Dj%#vla snabbfärjorna bygger till stora brytande vågor som tar oss med överraskning. Vi blir helt dränkta och var nära att välta!! Som tur var så hände inget annat än att Ingalills telefon (som låg i ryggsäcken) blev dränkt…. Vi hade väl ca 100 liter vatten inne i jollen…. Samsungen är död!

Förutom missödet vid landningen så är det fint här. Jollar i förgrunden och båtarna ankrade i bakgrunden.

2023-04-07 Ibiza stad.
Vi beslutar att gå mot Ibiza, så vid halv elva tiden lättar vi ankar och puttrar i den svaga vinden mot Ibiza. 30-knops färjorna står som spön i backen och det gäller att hålla sig undan så gott det går om man inte vill studsa omkring i svallet efter dom mackapärerna. Efter två coh en halv timme så ligger vi fastknytna i Ibiza marina. Just nu är det lågsäsong och priset är 34 Euro per natt. Under högsäsong (Juli – Sept) tar dom 90 Euro per natt…För vår lilla skorv…

Lite afton mys i sittbrunnen med Göran och Monica innan vi går på stan och tittar på påsk-procession och tar en bit mat.

Ibiza stad

Vi tar prommenaden upp till katedralen, som ligger inne i den gamla fästningen.

Processionsklädd. Det märks väl att lila är påskens färg. Processionen skulle starta kl 20:00 Vi väntade…och väntade…Men magen fick till slut bestämma och vi hittade en fin restaurang där vi beställde Paella.

Paellaservering Ibiza style.

Vi hann se en del av processionen, fast kl hann bli 22 innan dom kom tågande

2023-04-09 Vi rör på oss igen.
Vi lossar linorna till kajen och åker vidare. Vi ska inte så himla långt så det blir ca halv elva på förmiddagen efter att ha tvättat båten, fyllt vattentanken och tankat upp diesel. Ingen vind till att börja med.

Bye bye Ibiza stad!

Vi siktar på att ankra i en vik vid ”Punta Grossa” som ligger vid nord-östra delen av Ibiza. Innan vi kommer fram så blåser det ca 6-7 m/s och det visar sig vara dyningar inne i viken. I stället för att ligga och guppa hela natten så beslutar vi oss för att åka till Portinax. Viken (och staden) ligger på nordspetsen av ön och är mycket skyddad. Vi kryssar oss fram i nordlig vind (Prognos sa sydlig vind…) och kommer till Portinax bara för att se att den lilla viken var full med ankrade båtar. Vi drar vidare runt nästa udde till en vik som heter ”Ensenade de Xarraca” och ankrar där.

Kapten vid rodret!

2023-04-10 Mot Mallorca!
Kl 08:40 strax efter gryningen så lättar vi ankar och tar kurs mot Mallorca.

Bye Bye Xarraca och Ibiza. Därinne låg vi tryggt i natt.

Vi har halv-vind ca 2,5 m/s vilket är lite svag vind om man har bråttom. Prognos hade lovat ca 3-4 m/s vilket skulle ha varit helt perfekt.
Nåväl, motorseglar och gör över 6 knop.
Molnigt och kallt. Men, sista 3 timmarna så ökar vinden lite och vi kan segla en fin halv-vind / bide-vind in mot Poleca-viken.
Kl 16:55 har vi ankrat och börjar laga till middag.
51 distans och ett snitt på 6.1 knop är tror jag, hastighetsrekord på lite längre sträckor.

Första anblicken av Mallorca.

Ankrat i Polenca

2023-04-11 Jolle tur till stan
Vi sjösätter jollen och tar en tur in till stan. En rent turistisk historia med hotell och åter hotell. Ingalill har sett en trappa upp till toppen och den måste vi bara gå.

Därute ligger Victoria 🙂

Början på trappan, ser inte så farligt ut….

Hyfsad höjd.

Fin utsikt över viken och ankringen.

Snart uppe!

ca 470 trappsteg senare så har man denna magnifika utsikt. Lägg märke till spåren efter en grävmaskin, som just håller på att fixa till tomten för ett husbygge! Vi vågade inte gå ut och titta men man såg grävmaskinsarmen då och då och hörde maskinen köra.

Bilden visar hur det ser ut över land från toppen.

Snygg bild över nästa vik.

202304-12 Andratx
Det väntas sämre väder med hårdare vindar så vi lättar ankar och seglar mot Andratx. Vi har vinden emot oss så vi kryssar oss fram i byig vind med vindstyrka upp till 7 m/s. En fin segling. Kl 13 är vi framme i port Andratx.

Port de Andraxtx.

2023-04-13 Tar bussen ill byn.
Vi tar bussen till själva Andratx. Den gamla byn ligger några kilometer från hamnen. 15 minuter tog färden och vi tar en prommenad runt byn.

Detta byggnadsverk tror vi är kommunhus / Museum. Varför det ursprungligen byggdes vet jag ej, men det ser ut som Poseidon vaktar.

Läcker metallskulptur framför entren

På toppen ligger den medeltida kyrkan. En ganska imponerande skapelse som dock var stängd för helgen!(?)

Utsikten från kyrkan var dock fin.

Efter en kaffe nere i byn och inhandling av lite matvaror på den lokala Mercadonan så tog vi bussen tillbaka till hamnen. Fin dag med solsken, dock har temperaturen här på Mallorca inte hunnit bli alltför hög ännu så har i april.

2023-04-14 Pampigt namn på liten stad
Vi ser en glugg i det blåsiga vädret och drar vidare mot ”Colonia de Sant Jordi”.
Pampigt namn. Dom kan det här med pompa och ståtligga namn i Spanien!
Kl 08:35 hade vi checkat ut och kastat loss från marinan. Monica och Göran på Miroma som vi har seglat med en tid bestämde sig för att ligga kvar i Andratx ett tag till pga väderprognosen.
Prognosen sa: Förmiddag svag nord-ostlig vind och höga dyningar ca 0,9 meter. Dvs vind och vågor i ryggen.
Eftermiddag ökande vind till 6-9 m/s dvs borde gå att segla även i plattläns och stora dyningar. Prognosen stämde och de första 3 timmarna rullade vi hit och dit, men när vinden kom så fick vi en fin medvindssegling.
En fin sol lyser på ossnär vi tar oss in i hamnen. Lite extra koll har Ingalill när hon styr Victoria in i hamnen. Orsaken är att det är ganska grund farled in och själva hamnen är bara 2,4 meter djup på den djupaste delen, ner till 1,4 meter på den grundaste…Ingen svarar på våra anrop på VHF så vi glider bara in på en ledig plats nästan längst ut. Visar sig att det är helgdag och personalen gick hem kl 14 🙂 Kl var 15:45 när vi lade till 🙂 Efter en seglats så är middag extra god och man känner sig lite pömsig. Ner i bingen och sova ut! Tji fick Vi!

Det dåliga och osäkra vädret som just nu härskar här slog till under natten med dyningar och kraftig vind som gick in i hamnen och Victoria kastas hit, dit, upp, ner! Det kankar, sliter i repen gnirkar och har sig. Upp och kolla att vi sitter som vi ska, kolla om ”gnirket” går att få bort. Men icke. Det blev en natt med låg nivå av sömn….

2023-04-15 Det tutar och tar i
Blåsig dag med vindbyar upp till kuling enligt prognos. Vi tittar lite på byn
och Kapten är lite för trött för att fotografera. Stan ser inte speciellt turistisk ut fast det finns ju såklart turister här. Personligen så så tycker jag att stan ser ganska tom och öde ut. Kan bero på att det är lördag förmiddag och att alla Spanjorer tar sov morgon 🙂 Det känns tryggt och trevligt men ingen större charm. Vi handlar lite mat och passar även på att gå på”Ferraterian” Dvs järnaffären som även har ”Camping-gaz”. Vi använder just detta märke för gasolen ombord och en av gasol-tuberna var just slut så vi passar på att byta.
Tidig kväll för det ska visst blåsa inatt också……

2023-04-16 En titt på Colonia de Sant Jordi
Vi lärde oss att Sant Jordi översatt till svenska är Sankt Göran (och draken).
En krigare i Palestina under romartiden som blev helgonförklarad.
Vi tar en titt på den lilla byn och en av de få sevärdheterna är ett museum med bla detta val-skelett utanför:

Det finns faktiskt en fin liten badstrand här också. På bilden nedan ser man ingången till viken rätt fram och hamnen med båtar till höger.

Lugn och fin liten vik.

Coolaste killen i stan! Fattas bara öl-glaset och cigaretten…..

2023-04-17 Vidare nord-ost utmed Mallorca
Halv nio på”förmiddagen så drar vi vidare utmed Mallorcas kust.

Typiskt för denna del av Mallorcas kust. Klippor och grottor.

Fin kust, Fin segling.

Tanken var att vi skulle ankra i en vik som kallas för Cala D’Or, men det visade sig vara trångt och ganska mycket Posedonia så vi beslutar att gå mot Porto Colom istället. Vinden piper i litegrann och vi får ca 7 m/s mitt i näbben.
Det är inte så långt så vi stångar oss fram 🙂
Väl inne i den skyddade viken så hittar vi inget bra ankringsställe utan tar och kopplar fast oss i en boj istället.
Vi sjösätter jollen och tar oss iland.

Därute ligger Victoria säkert.

Efter att ha handlat lite mat och pratat med en marinero på IB-ports för att kolla om det finns plats i hamnen så återvänder vi till Jollen.

Skeptisk blick från kapten. Håller den där mackapären tätt? Eller blir vi blöta på vägen tillbaka?

2023-04-18 Port Colom – Mysigt ställe.
På morgonen så flyttar vi från bojen ( som ägs av en Marina.) och flyttar till hamnen som drivs av IB-Ports. Priset för en natt på boj = 27 Euro. Priset för 2 nätter i IB-Hamnen = 23 Euro……
Nåväl, vi tar en titt på byn som verkar väldigt lugn och mysig.

En liten gatu-marknad var igång.

Jollen läcker vatten in i sittbrunn, vilket inte är så kul så Kapten gör ett försök att täta eventuella läckor. Kunde dock ganska fort konstatera att jollen har långt framliden röta i akterkastellet. Dvs en stor del av aktern hade börjat multna och skulle kräva att hela aktern byts ut. För stort jobb här och nu, så vi startar letande efter en ny jolle.
Vi hittar en på den lokala båt-shoppen. 2,4 meter lång och ett mycket bra pris!

650 Euro IVA INCLUSIVO ! Dvs inklusive moms!
Mycket bra, vi bestämmer oss för en ny jolle.

2023-04-18 Inköpet.
När butiken öppnar på morgonen så var vi där och sa: ”Denna ska vi hava!”
No problemas, personal skriver ut en faktura på 810 Euro!
Vi påpekar stilla som norrlänningar vi är att det angivna priset var INKLUSIVE Moms. Dom går och tittar på pris-lappen, försvinner en stund och kommer tillbaka med en fakrura på 650 Euro. Bueno!
Jollen var felmärkt, för vi såg att den mindre modellen kostade drygt 700 Euro inkl moms…. Men vi såg bara glada ut och betalade 🙂
Nu kom väntans tider. Leverans skulle ske till båten, och det skulle ske förmiddag eller efter lunch. Halv sex på eftermiddagen kom så den nya jollen.

Blänkande ny!

Vi tar även en titt på byn igen.

Konstverk nere vid hamnen.

Inloppet in till den skyddade viken,

Där hamnen finns.

Porto Colom är inte så stort, så vi tar en vandring runt byn och ser bla detta vete-fält(?)

Vete fält

2023-04-20 Mot Menorca!
Strax för kl 9 så lämnar vi Porto Colom som vi tyckte var en liten pärla.

Fyren vid inloppet till Porto Colom.

Det är ca 45 distansminuter till Cituadella på Menorca och väderprognos säger att första biten fram till ca lunchtid så kommer det att vara svaga vindar för att sedan när vi lämnar Mallorca och seglar i gapet mellan öarna så kommer det att blåsa på upp till ca 8 m/s snett baifrån. En så kallad slör.

Lite svalt på förmiddagen, men skön segling,

Vi närmar oss Menorca!

Vår plan var att se om det gick att ankra i en vik syd om Cituadella, men Kraftiga dyningar och 9 m/s vind gjorde att vi fort uteslöt det alternativet utan gick direkt in mot Cituadella. Det var sydliga vindar vilket betyder att blåser rätt in i mynningen på viken där hamnen ligger. I sin tur betyder det att alla vågor kommer att komprimeras och växa, samt studsa fram och tillbaka i viken….
Konstig och kraftig kors-sjö alltså! Det var inte bara gungeligung utan lite hopp och studs också 🙂 fast inte så lång tid, för så fort man kommer in i kanalen till hamnen så stannar allt av och lugnet lägger sig 🙂

Hamnen i Cituadella. Ungefär i mitten av bilden ligger Victoria. Man kan även se att i mynningen in så blåser det, men hamnen är lugn.

Hög mysfaktor på Cituadella.

Kommunhuset, Klart pampigare än vad PIteå kan stoltsera med!

Gamla stan är full med smala pittoreska gränder. Vilken läcker stad!

Solnedgång över Cituadella. Man nyper sig i armen och jo, vi är faktiskt här!

2023-04-23 Vidare mot Mahon
Mahon var väldigt fint och mysigt, men mot nya mål 🙂
Kl 0825 lossar vi förtöjningarna i Cituadella och går mot Mahon. Som vanligt ingen vind under de första 2 timmarna, men sedan kom vinden och det blev en fin segling med slör. ca 4-6 m/s

Kolla det klara vattnet! Gissa djupet? Det är faktiskt över 10 meter djupt!

Vi gick inte till själva Mahon utan till en fin skyddad vik som heter Cala de Taulera. Vid ca halv fyra på eftermiddagen är Victoria Ankrad och klar i viken.

Välskyddad och lugn.

2026-04-24 Förberedelse och chillout
Efter en lugn natt så åker vi in till Mahon för att tanka båten. Efter att ha fyllt upp så att tanken är full med diesel så återvänder vi till viken och ankrar igen. Tanken är att i morgon bitti så startar vi färden mot Sardinien.
Målet är Ön och staden Caloforte strax väster om sydspetsen av Sardinien.
195 Nautiska mil vilket bör ta oss strax under 2 dygn med de svaga vindar som väderprognosen visar. Resten av dagen ägnas åt att kolla igenom båten så att allt verkar helt. Kollar olja m.m i motor. knyter fast allt löst osv.
Ingalill förbereder en del mat. Resten av dagen som är riktigt fin ägnas åt att ”chilla” och inte göra så värst mycket…..
Nästa rapport bör bli under ny flagga 🙂 Italien here we come!

2023-04-25 Sardinien
Kl 7 har vi lättat ankar och påbörjar seglatsen mot Sardinien. Resan är 195 Nautiska mil och väderprognosen säger hyfsad vind vid kusten för att sedan avta och bli svaga. Vi räknar med att ha vinden snett bakifrån.
Mycket riktigt så pep vinden i i början. Lite mer än förväntat så vi seglade i upp till 8 knop i höga dyningar och ca 10 m/s vind.
Kl 08:15 Slog vädergudarna av strömbrytaren för vind. Inom kanske 10 sekunder gick det från 10 m/s ned till 3 m/s! Det innebar att allt tryck i seglen försvann. I dom höga dyningarna så slog seglen rätt hårt…. Lite bråttom att få ned storseglet blev det 🙂 In med 3:e revet i storen och motor på.
Ganska händelselös eftermiddag och natt med mindre vind och större dyningar än väderprognosen hade visat.

2023-04-26 Rock and Roll – Caloforte here we come!
Händelselös morgon, men dyningar och vågor bygger upp under dagen (enligt prognos) Vid ca halv-fyra så har vi över 1 meter dyningar/vågor ca 7-8 m/s vind in på låringen och Victoria kränger en hel del. Inget farligt men låt oss säga att toa-besök ombord är lite spännande…. Vi låter vår eminenta autopilot sköta jobbet och det gör den utan problem. Ca halv åtta på kvällen så susar vi in i hamnen i Caloforte med ca 8 m/s vind. Ingen svarar på våra anrop på VHF radion för att bli anvisade en plats. Vi ser en glugg mellan två båter och vi glider in däremellan. Nu blev det lite fel, vi hittar ingen ”mooring-lina” och inser att det egentligen inte ska ligga någon båt här…. Skit samma vi knyter fast fören i bryggan och gör fast aktern i en lite större motorbåt som vi ligger bredvid.
Eftersom det blåser friskt så har vi ingen lust att flytta ikväll. Problemet får lösas imorgon! Sen middag och bums i säng!

2023-04-27 Glad Italienare!
Efter att ha sovit ut så letar vi efter Marina-kontoret för att checka in och få en plats anvisad. Ingen finns på kontoret, så vi går tillbaka till båten och funderar om vi ska flytta till en annan plats. Då dyker en glad Italienare upp. Vi konstaterar att den plats vi gled in på igår var inte optimal så vi ska flytta. ”Ta det lugnt! Stressa inte, vi fixar det när ni har tid” säger den glada mannen. Nåväl vi bestämmer oss för att flytta till en riktig plats på en gång. Mycket hjälpsam ”Marinero”! Incheckning var också lite mer laidback. I Spanien brukar det ta en halvtimme. Registreringsbevis, Försäkringsbevis samt pass på alla ombord. Här krävdes bara registreringsbevis. och proceduren var avklarad på 5 minuter 🙂

En liten prommis hann vi med. Pittoresk och vacker stad.

Strandprommenaden.

Monument över stupade i krig härifrån trakterna. från slutet av 1800-talet fram till och med andra världskriget. Färsk blomkrans.

2023-04-28 Vi åker båt!
Vi tar en färja in till själva sardinien och porto Vesme. En tur på ca 40 minuter.

Vi promenerar från den ganska trista industrihamnen Porto Vesme till Porto Scuso. Den gamla stan alltså.

Porto Scuso.

Den gamla portalen upp mot bevakningstornet.

Strax här intill sätter vi oss ned på ett litet cafe och tar en kaffe med croisant 🙂

Vi strosade runt på stan och fann denna gamla bya-brunn som fortfarande verkade vara vattenfylld, även om den inte användes längre.
Efter att ha konstaterat att stan är liten, charmig och ganska stilla så återvänder vi med färjan till Caloforte.

2023-04-30 Mot Cagliari
Tidigt på morgonen, strax efter kl sju så lämnar vi Caloforte och sätter kurs mot Cagliari. Förmiddagen ger ingen bra vind, men eftermiddagen bjöd på fin vind.
Först läns med ca 6-7 m/s för att sedan bli en fin kryss in mot Cagliari. Sista biten in så dog vinden helt. Skulle det bli en lugn tilläggning? Icke! När vi kommit in i hamnområdet så hör man hur vädergudarna fnissar samtidigt som de slår på knappen för MISTRAL-Vind! 11 m/s inom några sekunder….
Nåväl, det gick bra ändå, så ca halv åtta så är vi fastknytna i bryggan.
Precis som hos skalman så ringde mat och sov-klockan, så det blev inte mycket gjort den kvällen….