Augusti 2019

Filmer finns här

2019-08-07
Med en bruten arm så är det inte helt lätt att segla för oss, men Ingalill’s morbror Göte har lovat att segla med oss några veckor om möjlighet finns.

I morgon så ska armen röntgas och bedömas av läkare och då får vi veta om det ser ut att läkas eller om man måste börja om med en operation….
Håller tummarna !
Plan A skrotades med ett armbrott, men Plan B ligger på lut 🙂

2019-08-09
Passiv behandling. Dvs ingen operation 🙂
Nytt lättare gips gör livet lite enklare 🙂
Dock räknas Ingalill som enarmad i flera veckor till så hjälpen vi får från Göte är ovärderlig !

Vi har beställt biljetter med tåg till Malmö och sedan buss till Puttgarden.
Lite tajt schema men vi hoppas att det fungerar. Annars nya planer.
Resan tillbaka till båten startar från Älvsbyn den 18 Augusti kl 18:14
och vi beräknar att vara i Burgstaaken på kvällen den 19 Augusti.
(Om Gudarna är med oss och SJ Håller tiderna ! )

2019-08-18
Kl 19:15 Avgång med natt-tåget från Älvsbyn. (Skulle ha gått kl 18:15, men vem förvånar sig nuförtiden över förseningar ? ) Gick fint med ligg-plats på tåget. På morgonen den 19 Augusti så byter vi i Hallsberg. På gruns av branden i Hässleholm så får vi byta igen till ersättningsbuss sista biten in mot Malmö C. Ca 30 minuter försenade. Där inväntar vi Göte som kommer med tåg / ersättningsbuss från Glada Hudiksvall. Vi sammanstrålar och tar Öresundståget till Köpenhamn. Väntar några timmar och tar sedan tåg mot Rödbyhamn. Här kommer viss igenkänning. Eftersom det är spårarbeten så är en del av sträckan ersatt med buss… men kl 22:25 så är vi i Rödby färjehamn. Vi hittar en konduktör som hjälper oss att komma med färjan. Specialbehandling när klockan har passerat 22:00…Vi går in samma väg som bilar och lastbilar. Puh, vi kom med färjan till Puttgarden. Kl 23:30 så har vi en taxi som väntar och tar oss de sista 8 km till Burgstaaken marina.
Vi är äntligen tillbaka till båten 🙂 Gissa om vi var lättvaggade till sömn…

2019-08-20
Dagen ägnas åt att få båten i ordning igen. Proviantering osv.
2019-08-21
Västliga vindar 7-10 m/s men va f-n vi åker fast vi vet att det är mitt i näbben, Grov sjö och det blir en motorkörning till att börja med. Prognosen säger att vinden ska vrida mot nord och avta vid lunch-tid så vi räknar med att segla halva tiden.
Kastar loss vid 08:45 och går mot Laboe i Kiel bukten.
Väldigt grov sjö, skumpar på med motor och vid 2-tiden avtar vinden och vi seglar ….i ca 30 minuter sen dör vinden. motor igen. vinden ökar till 7 m/s igen och fortfarande i västligt….
Kl 18:00 Framme i Laboe vinden dör och detr blir en fin kväll.
Besättningens humör fortfarande på topp !


2019-08-22
Kl 08:45 Avgång mot Kiel-kanalen. Tar ca en halv-timme. När vi kommer fram så ser vi att två stora last-fartyg kör in i slussen samt att det ligger ett gäng fritidsbåtar och väntar utanför. Vi går genast in i vänte-läge.
Vi väntar i kanske en kvart så ser vi signalen för att små-båtarna får gå in.
Alla faller in och glider sakta in i slussen. På vänster sida ligger en stor svart madam. Just framför på höger sida ligger en annan madam. Vi glider in just framför bogen på den vänstra damen och lägger oss utanför en HR-46:a.
Slussning gick fort och vi glider ut till vänte-kajen där vi betalar avgiften på 18 Euro.
Lite skrämmande att vara så nära de stora damerna…Ni ser här lilla gapet därvi gled in mellan damerna ! Dom hade propeller igång så det var ordentlig turbulens…


Möte i Kanalen


Kl 14:15 var vi framme i Rendsburg där vi tog en liten vandring i staden.
Torget:

Man lär sig alltid något nytt. Visste tex inte att Piteå var en sådan betydelsefull stad att man bör veta hur långt bort man är 🙂


2019-08-23
Efter att ha tankat diesel så pyser vi iväg mot Brunsbuttel ( Slutet på Kanalen ) Starten går 09:20 Möter stora och små båtar, blir omkörda av stora och små båtar, men på det stora hela ganska lugn färd. Kiel kanalen är lite tråkig. Detta pga att det är vallar och tät skog längs med kanalen. Gissar att det bla har att göra med att man förhindrar på så vis att kanalen slammar igen.
Typisk bild:



Kl 16:08 Knytit fast i bryggan i Brunsbuttel. Vi tar en liten promenad och tittar på sta’n. 25 Grader varmt och vinden har stillat sig. Kanon kväll.
I morgon ska vi slussa ut och åka till Cuxhaven
Vy från bryggplatsen i Brunsbuttel


2019-08-24
Natten var lite Bullrig med alla båtar som slussade, men sov ändå hyfsat.
Enligt expertis ( Seglare som har gjort det flera gånger ) så går man ut 1 timme efter högvatten för att ha medström hela vägen ned till Cuxhaven.
Så Kl 08:45 så går vi från bryggan och väntar på slussning. Efter ca 30 minuter så slussas vi ut i Elbe. Strömmen är ca 1,5 knop och vi har medvind ca 3-5 m/s. Innan vi når Cuxhaven så gör vi drygt 7 knop över mark, men bara 3,5 knop genom vattnet. Hyfsad ström alltså !
Kl 12 är vi framme vid kajen efter att ha sladdat in i hamnen.
4 knop ström tvärs ingången gör att man bör sikta rätt ! Gick snyggt och fint 🙂
Slussen:

Vy från seglingen. Vi är i Nordsjön.

Bryggan i Cuxhaven

Vädrets gudar är med oss just nu det förväntas svaga ostliga vindar och värme i en vecka…I morgon drar vi till Helgoland !

2019-08-25
Kl 08:25 Startar vi mot Helgoland. Vi har högvatten som har vänt och går mot ebb så vi har fin medström. ca 4 m/s slör/läns och vi gör 5,5 knop 🙂
Solen skiner, inga vågor 25 grader varmt. Vi har det bra just nu 🙂
Kl 16:15 så ligger vi som förtöjda i fjärde led i sydhamnen.
Vi tar en promenad upp till ”oberland” dvs den högre delen av ön. Fin utsikt
Snygg liten räddningsbåt. Kanske Piteå sjöräddning ska uppgradera lite ?
Vi står i högen av båtar till vänster i bild….


Strandkanten…

2019-08-26
Kl 07:45 avgång mot Nordeney. Spegelblankt på Nordsjön så vi kör motor,
i fem timmar innan vi får 2,5 – 3 m/s i halvvind. Vi sätter segel och drar iväg
i över fem knop ! Kul att ha strömmen med sig 🙂 26 grader varmt !
Vi fick även besök av en liten fågel som t.o.m satt på Ingalills axel.
Den mumsade i sig en fjäril och någon spindel så vi tyckte den gjorde ett gott jobb ombord ! Den stannade en bra stund.
När vi närmar oss Nordeney så blir det lite spännande.Detta därför att kusten är gjord av sand-revlar och dessa behagar att flytta sig så utprickningen av leden flyttas flera gånger per år ! Bara att hålla utkick efter röda och gröna bojar. Vi kom då det var relativt lågt vatten…
Gick bra. Eftersom vattnet var i stigande så fick vi bra fart in i sundet. Drygt tomgång på motor och 7,2 Knop fart. Dvs sisådär 3 knop ström.
Kl 17:15 Fast i bryggan. Inköp av mat, Tillagning av Pizza samt en öl.
Kl 21:30 fortfarande 22 grader varmt 🙂

2019-08-27
Kl 09:10 Startar vi mot Borkum. Borkum likt Nordeney är öar av sand.
De har sandstrand nästan runt hela öarna. Turisthotell finns på öarna.
Farleden ut från Nordeney är flyttad så sjökorten stämmer inte.
Flera gånger / år kan farleder flyttas pga att sanddynerna under ytan har flyttat sig ! Man följer leden visuellt mellan farledsbojarna.
När vi närmar oss Borkum så har vi räknat lite fel på tidvattenströmmen
så vi fick ca 2 knop ström emot oss in mot Borkum sista timmen.
Inte helt lätt att räkna på för strömmen vänder här ca 1 timme efter Lågvatten . Kombination mellan att ha startat ca 30 minuter tidigt och att ha hållit högre fart än beräknat gav drygt 1 timmes fel och motströmmen var ett faktum 🙂
Kl 16 säkert framme i hamnen i Borkum. Ingen hamn med stor wow-faktor.
Gatan till restaurangen:



2019-08-28
Efter nogsamma tidvattenberäkningar så startar vi kl 10:00 för färd mot
Lauwersoog i Nederländerna. All segling styrs helt av tidvattnet vilket är lite ovant men vi lär oss snabbt.
Ingen vind och 25 grader varmt Trixig utfart som vanligt med dis i luften.
Vi tar ned den Tyska flaggan och hissar den Holländska under styrbords spridare ! När vi börjar insegling mot Lauwersoog ( ca 2 timmar kvar )
så visar det sig att hela leden in är flyttad kanske en sjömil eller så….
Vi börjar bli van med det 🙂 Tidvattenberäkning funkar bättre och bättre.
Endast svag motström i början av farled mot Lauwersoog för att bli medström på 2 knop innan vi är framme ! Börjar få klämm på det här 🙂
Kl 16:45 kommer fram till slussen och har tur att en båt just är på väg ut
så vi får slussa in fort. 10 minuter senare så är vi i marinan fastknytna långsides. Nu är vi inne i Holland och ”Stande maste route” Nu gäller
kanaler genom Holland 🙂
Kul att se båtar som är på ”torra land” vid ebb, flera sjömil ut från kusten.

Här ser man en turist-båt som landsätter turister på en sandrevel som dyker upp vid ebb. Observera farledsbojen hitanför båten. No comments .

Väl framme tar vi en liten promenad och hittar båt-museum Fina båtar:


2019-08-29
Fick ett tips via sms från bekanta att den Svenska båten Platina låg nära oss.
Hittade henne snabbt. Hon låg ankrad just utanför hamnen. I bästa sjörövarstil närmade vi oss och med glada tillrop så väckte vi upp besättningen ! Vi knöt fast oss långsides och en några trevliga timmar gick
tillsammans.
Kl 14:30 drog vi mot Dokkum. Lite gråmulet med några regnstänk.
Efter ca en och en halv timme så möts vi av första slussen. Gick ”Geschwinnt”!
Nu kör vi i Holländska kanaler med ängar, kossor och allt vad Holland står för 🙂 Med ojämna mellanrum så finns det en bro ivägen. Vi saktar farten lite och vips så ser man ljus-signalen för att en bro öppning kommer.
Uppmärksamma operatörer av broar ! Bron öppnar och man kan gasa på igen. Kl 17:30 så är vi framme i Dokkum och lägger till långsides vid en kaj.
Kostar drygt en hundring att stå här per natt.
Gammal stad. Äldsta huset vi såg var från 1620 och kyrkan från 1400 tal.*
Så ser Dokkum ut:



2019-08-30
Tittar på Dokkum innan vi strax efter 3 går mot Leuwarden. Vi glider fram i kanalen med ett antal bro-öppningar ( Tappat räkningen på hur många )
Vackert som i ett vykort. Väl framme i Leuwarden så har vi problem att hitta en ledig plats att lägga oss på. Lägger oss slutligen just utanför Gästplatsområdet. Kölen ligger i dy-botten…Starx efter sju är vi fastknytna.
Leuwarden är en stor stad med ca 100 000 innevånare. Här kommer Göte att mönsta av om två dagar och åka hem med tåg.
Bro-avgift betalas i en träsko som hängs ut i ett metspö 🙂

Selfie via ett fönster…..


2019-08-31

Börjar morgonen med att flytta båten 50 meter till en bättre plats.
Vi tittar på Leuwarden. Det är en större stad med flera kanaler i och runt centrum. 28 Grader varmt. På kvällen bjuder Göte på avskeds-middag.
Vi smakar ”Sea Wolf”(Kattfisk tror jag det är ) Makalöst god middag.
På kvällen kommer det lite regn och några blixtar med tillhörande muller.
Kyrkan som byggdes på 1500 talet skulle bli högst i landet, men liksom i Pisa så satte sig grunden och började luta. Bygget hejdades när endast halva höjden var byggd:


Holland. Behövs kommentarer ? :


Holländarna är ett cyklande folk. Men problem med att hitta till sin egen cykel kan lätt uppstå:


Fortsättning September 2019