Augusti 2021

2021-08-02
Vi tänkte lämna Viana de Castelo på morgonen kl 8. Det var den tid som Hamnkontoret skulle öppna. Vi skulle betala och lämna igen nyckel för toa och dusch. Tji fick vi! Kl 9 hittade Ingalill en butter anställd som först ignorerade Ingalill men till slut öppnade kontoret. Han tog motvilligt betalt… Nåväl kl 9 så seglade vi iväg söderut. Först ca 5 m/s men ökade ganska snart till ca 7 m/s. Vinden var nordlig så vi fick den i baken. Dyningarna ökade och vi rullade ganska rejält. Enligt prognos skulle det vara ca 1,5 till 1,7 meter dyningar. Till detta hör att det är som ett minfält med fiskeredskap. Dom är bra utmärkta och överseglingsbara men man vill ju undvika dom ändå så skarp utkik och lite slalom mellan pinnarna så går det bra. Solsken och lite svalt väder. Ganska skönt. Vinden ökade (helt enligt prognos) vid 12 tiden till ca 9-11 m/s. När vi närmar oss hamnen Lexios strax norr om staden Porto så lättade dyningarna lite och vinden var ca 8 m/s. Egentligen ganska fin medvindssegling om det inte var för dyningarna.
Vid halv-fem tiden så lägger vi till vid bryggan med hjälp av en från marinan. Gick ”geschwinnt” i vinden!
Middag och inte så mycket mera idag. I morgon har vi tänkt att ta bussen in till Porto centrum, ca 9 km härifrån.

2021-08-03 Vi gör Porto!
Busshållplatsen ligger just utanför marinan, så det var enkelt att ta bussen in till Porto. Det tar ca 1 timme in. Vilken läcker stad! Mycket gammalt och en hel del nytt. Jag tror att bilderna får tala:

Obligatorisk selfie 🙂

Mera bilder på stan:

Kajerna längs med floden Duoro:

Kyrkor överallt. Gamla är dom också.

Ett av många små torg i gamla stan:

Och givetvis gick vi över bron till andra sidan också och tittade. Väldigt branta backar 🙂

”Turistkajen” med snabbmatsrestauranger m.m.

Vem bor här ?

Covid-tider och stans shopping / gågata. Väldigt lång!

Det finns gott om hus som har kakel med motiv med på. Den här var mäktig

Många tusen steg senare så hoppade vi på tunnelbanan och åkte ut till hamnen. Med tunnelbanan får man gå en bit från stationen till hamnen, men helt OK. Nu var dagen slut och vi också!

2021-08-04 Vi puttrar iväg mot Nazare.
Halv tio så har dimman lättat och vi åker från Lexios hamn. Kursen satt mot Nazare. Eftersom det blir en nattsegling så har vi lagt rutten ca 20 sjömil ut. dvs på 100 meters djup under natten för att minimera ”minfälten” av fiskeredskap. Fin segling under dagen med ca 3-4 m/s vind snett framifrån , ca 1 meters dyningar och Victoria tuffade på bra. Mycket fiskeredskap under dagen innan vi kom nog långt ut. Det finns även därute men klart mindre antal!

På kvällen dog vinden och motorsegling blev modellen under natten.
Vi hade gott om delfiner som sällskap på natten. Man hör ”Pffft” när dom andas invid båten, hör plasken när dom hoppar och faktiskt såg dom bra i vattnet med stjärnorna som belysning! En upplevelse som varade flera timmar!
Här en video under dagtid med delfiner:

Vid 10 tiden på morgonen den 5 Augusti så knyter vi fast i bryggan i Nazare.
Trötta men glada!

2021-08-05 Nazare
Precis till norr om stan finns världens bästa surfstrand för de som tycker om STORA surfvågor! Den största våg som har surfats här är ca 25 meter hög! Till höger om klippan ligger en av de få hamnarna på Portugisiska Atlantkusten som man kan gå in i i alla väder! Andra hamnar stänger när vind eller dyningar blir för stora, men Nazare är öppen. Vilken motsägelse! men helt sann!

När vi väl kommit iland, Ätit en god lunch och vilat lite så tar vi en promenad in till stan. 25 grader varmt och klar himmel. Vinden ger en lättnad i värmen. Strandgatan ger intryck av turistort, affärer, restauranger och hotell på rad på ena sidan och sandstrand på andra. Nu är vi på semester 🙂

Här blir vi nog i några dagar.

2021-08-06 Surfingvågor.
Eftersom detta är ”stället” att vara när man vill surfa stort så tog vi en cykeltur upp till fortet ”São Miguel Arcanjo” som blickar ner mot surfstranden. Några kilometer med ständig uppförsbacke blev det. Det finns flera orsaker varfor det blir så stora surfvågor just här men den största orsaken är en undervattenscanyon som är några tusen meter djup och smalnar av just mot denna strand.

Vindlande väg mot klippan och fortet.

Från klippan blickande mot Nazare och hamnen där Victoria ligger.

Prognos över storlek på dyningarna till havs är ca 2,5 meter. dessa bygger till imponerande bränningar. Tänk då vintermånader när dyningar från orkaner i karibien når hit…….upp till 30 meter surfvågor! 24 meter hög våg är det största som har surfats här ( världsrekord!)

Ett litet smakprov. Observera storleken på människorna på stranden….

Sen var det bara att rulla tillbaka med bromsen på. Det går fort utför 🙂
Halvvägs stannade vi på en fin matvaruaffär och handlade. Bla lax för ca 60 kronor kilot! Kunde inte låta bli, så lax till lunch fick det bli. Stackars oss.
Dagen bjöd på ett fint sommarväder med klar himmel och 18 grader på morgonen som steg till som mest ca 27 grader under eftermiddagen. Kl 20 har vi fortfarande 23 grader så vi behöver inte ha långkalsonger!

2021-08-08 Lata dagar
Sol men mycket vind har dominerat under de senaste dagarna. Dyningarna ute till havs har varit hyfsat stora så vi har legat still här i Nazare och mest latat oss. Dvs promenerat och handlat mat m.m. I morgon ska dyningarna lugnat ner sig till ca 1,6 meter och vinden 6-8 m/s nordligt så det verkar som vi seglar till Peniche i morgon. Ca 26 nautiska mil vilket tar ca 5 timmar.
Vi får se imorgon.

2021-08-09 Peniche
Det blev att vi drog till Peniche. Prognosen sade: 5-6 m/s Nordvästlig vind, Byar på upp till 8 m/s hela dagen. Fina seglingsvindar alltså. Tji fick vi! Det blev 2 m/s. Så i ca 4 timmar blev det motorsegling i 1,5 meters dyningar vilket innebär flappande segel….Men sista timmarna in mot Peniche så kom äntligen vinden. Det blev en fin segling till slut ändå. Solen sken så vi hade det ganska bra. Vi hade tänkt att åka till Cascais (strax utanför Lissabon) i morgon men prognosen är 8-10 m/s i grundvind och byvind upp till 15 m/s när vi rundar udden in mot Cascais. Prognoser har visat sig inte helt pålitliga och blåser det lite mer än förväntat så kan det bli lite roddigt särskilt som udden vid Cascais är en känd såkallad accelerationszon. dvs vinden kan öka ytterligare. Vi har inte bråttom så vi väntar förmodligen några dagar här på att vinden ska lugna sig lite.

2021-08-12 Accelerationszon och Cascais
Strax före kl 8 på morgonen lämnar vi Peniche och seglar vidare söderut mot Cascais. Nåja seglar och seglar. Den utlovade nordliga vinden uteblev så det blev till att köra motor på förmiddagen. Vid elvatiden kom den nordliga vinden vilket innebär medvindssegling. ca 5-7 m/s och det var dyningar så det rullade en del. När vi närmar oss Cabo Raso, dvs udden man ska runda för att komma in till Cascais så börjar vinden öka. 10 m/s…Rullar in lite av förseglet. 12 m/s… rullar in lite till. 14 m/s… Gör för seglet ännu mindre..När mätaren ligger konstant på 17 m/s. Byvindar över 20 m/s så vi har inte så stort försegel ute 🙂
Vågorna byggde tämligen fort också. Men vi visste att när vi rundat udden så ska det lugna ner sig. Än en gång visade sig autopiloten kunna hålla kurs även i ganska stor och stökig sjö utan problem. Mycket riktigt så avtog vinden ner till ca 4-6 m/s innan vi var i hamn. Vid middagstid var vi framme i Cascais. Vi letar åt en fransk båt som vi träffade i Nazare med Jean-Jac och Catrin ombord. Dom hade startat en timme för oss från Peniche. Dom hade haft det lite besvärligt när han inte lyckades att rulla in förseglet då vinden löpte amok. Det slutade med att han var tvungen att ta ner seglet efter att det hade blåst sönder lite grand. Han var lite olycklig för att få tag i en segelmakare som kunde laga seglet var inte så lätt. Han trodde att seglingen för i år skulle sluta här. Jag och Ingalill tittar på varandra. Det kan vi nog fixa sa Ingalill. Vi har en symaskin med oss som klarar av tjock segelduk.
Vi kom överens att morgonen efter så försöker vi.

2021-08-13 Oeiras
Fram med Sailrite symaskinen. Vid tio tiden på morgonen så hade Ingalill fixat seglet. Fransmannen var överlycklig. Han som trodde att här skulle seglingen sluta och morgonen efter är det fixat!
Vi åker därefter till Oeiras som ligger endast 5 nautiska mil bort. Dvs ca 9 km. Hamnen här är billigare och ser mycket trevligare ut.
I Cascais är tempen 25 grader, Här i Oeiras 30 grader och i Lissabon ( ca 9 km ytterligare ) är den 35 grader! Så det kan skilja på så kort avstånd! En info till andra som kommer hit. Kraftig ström när man närmar sig Oeiras. Vi åkte in när det var lågvatten och motströmmen var ca 3 knop.
Det franska paret åkte också till Oeiras och de var mycket bestämda att middag skulle de bjuda på. Så en fin middag och trevligt sällskap blev det på kvällen.

2021-08-15 Stopp i Sines
Lämnar tidigt på morgonen Oeiras med destination Sines. Fint väder och svaga vindar men mot slutet fin medvindssegling. När vi närmar oss hamnen så anropar vi via VHF och marinan skickar ut en kille att ta emot oss och visa var vi ska stå. Vi rundar piren och ser killen visa var. Rätt in mellen y-bommar. Liger på under 2 knop för att inte blåsa in i brggan när en Stor RIB kommer från hamnen och kör klckrent in i sidan. hinner bara väja undan lite innan det smäller.

Detta blev resultatet.
Ingen skadad som tur var.

Det blev lite annorlunda än tänkt just nu. Fortsättning följer.

2021-08-17 Så det kan gå
Vårt försäkringsbolag (Pantaenius) Reagerade snabbt och idag på förmiddagen var en besiktningsman här och tittade på förödelsen.
Det är inte värst….Så förmodligen kommer hon att transporteras till Lagos (där finns resurser att reparera) tas upp och lagas där. Det kommer nog att ta tid…Vi kommer att försöka vara där och hålla koll på processen.
Det blir väl att fixa boende i Lagos under en tid. Fortsättning följer.

2021-08-18 Hipp hipp hurra!
Bröllopsdag i dag! Vi firar med en god middag ombord och goda vännerna Jean-Jaques och Chatherine från båten Antares gjorde oss sällskap. De lämnar oss i morgon och seglar vidare mot Lagos. Dagen har annars tillbringats med att besöka polisen igen för intervju dock inte för anställningsintervju utan en mer formell typ. Nåja det var inte vårt fel att vi blev påkörda och procedurer måste väl ha sin gång. Det kan nämnas att Policia Maritima var mycket vänliga.
Annars mest kontakter med försäkringsbolagets representant.
Har inte haft mycket tid över just nu för sightseeing och fina bilder. Men det kommer väl snart det också får vi hoppas. Dagen har bjudit på fint väder. Ca 23 grader varmt och klar himmel.

2021-08-19 Tittar på byn
Tar en liten tur runt omgivningarna. Det bor ca 17000 innevånare i Sines. Staden har anor sedan några tusen år tillbaka och man har hittat lämningar från Neolitisk tid. 1985 Byggdes här Portugals största kol-kraftverk som var i drift till 1 januari 2021 när det stängdes. Via den kommersiella hamnen här importeras Olja och gas samt att de även har container hantering.

En fin fontän mitt i rondellen. Det ser nästan ut som dimma som kommer upp ur fontänen.

Fin strandpromenad.

Småbåtshamnen.

2021-08-20 Mera fotvandringar i stadsmiljö.
En brant sluttning från strandvägen/strandpromenaden måste vandras för att komma upp till den gamla staden. Väl uppe visar sig små gator och trånga gränder. Mitt i alltihopa finns den obligatoriska borgen.

Väl inne i den lilla borgen hittade vi ett litet museum som var fint.*

Lergods från ca kristi födelse. Dvs Romerskt.

Romerska pelare och kolumner har hittats här i borgen. Troligtvis har de transporterats hit när borgen byggdes vilket var under tidig medeltid.

Det finns även lita nutidshistoria i museet. Tex en gammal ritual att den 29 Augusti varje år så var det rituella badet. Alla i byn kom. Man tog även med djuren. Så tog alla ett renande bad som var en hednisk kvarleva från tiden före kristendomen. Detta foto är taget 1950.

Det produceras kork här. Så här ser barken från kork-eken ut. Verkar som det fortfarande produceras här för vi såg faktiskt ett upplag med massor av skördad kork inne i stan.

Efter hårda strapatser, långa vandringar och stekande sol så måste man fylla på lite i kaloriförråden och Portugiser kan det här med godsaker!

2021-08-21 Fram med hojarna.
Vi tar hojarna och tar en rundtur runt stan. Den är inte så stor till ytan. Vi besökte köpcentrat som ligger i utkanten. Där finns några stora matvarubutiker m.m Sen drog vi vidare varvet runt stan.

Stranden är typisk för regionen. Sandstränder med avbrott för klippor.

Dagen avslutas med grönsaker inlindat i rispapper samt soja med lime.
Mycket smaskigt!

2021-08-24 Nya tag.
Meningen var att båten skulle lyftas och transporteras till Lagos, men igår fick vi vetskap om att det inte finns rätt utrustning för att lyfta. Det finns alltså ingen ram att hänga stroppar i utan de hade tänkt att använda kätting och stropp. Detta innebär att man får en kompression av skrovet och det kan man inte göra särskilt med ett skadat skrov! Så plan B blir att täta hålet provisoriskt för att sedan segla henne till Lagos. Mannen som troligen kommer att fixa hålet temporärt påpekade att vi måste få tillstånd att slipa vid kajen ( Nedsmutsning från slipdamm i vattnet ) Eftersom båten inte kan lyftas. Dessutom ska Policia Maritima godkänna att båten flyttas. Dvs förklara henne sjöduglig efter den temporära lagningen. Den temporära lagningen består i att man skruvar plywood från insidan samt plastar med epoxi tätt från utsidan. Inte snyggt men ska bli stadigt. Själva lagningen tar inte så lång tid, kanske ett par dagar. Vi väntar på klartecken att börja och vi lär bli varse hur lång tid det tar med byråkrati m.m…..Efter lagning ska en proffs-besättning flytta båten till Lagos. Vi vill inte pga att vi anser att ansvaret ligger hos försäkringsbolag och om något ytterligare skulle hända så ska ansvarsfrågan vara helt klar, dvs vi är inte ansvariga för flytten.
Nu blir det besök hos Jason och Jane på deras båt för trevligt umgänge och en öl. Utan öl kan man inte prata med äkta Britter!

2021-08-29 Soliga vardagar
Dagar har passerat med vardagssysslor som städning, tvätt, handla mat m.m. Vi väntar fortfarande på tillstånd att kunna fixa en temporär lagning.
Under tiden har Jason och Jayne seglat vidare till Lagos. Vi har dock haft fullt upp. Det började med att två svenska båtar var på ingång och vi gick ner till bryggan för att möta upp. Det visade sig att på båten Minerva så fanns Ann och Per från Karlstad. Ann och jag (Ralf) gick i samma klass i högstadiet! Verkligen kul. Den andra båten var Ella med Anders och Berit.
Vi hade alla väldigt trevligt ihop. Hoppas vi ses igen. När dom seglade iväg så dröjde det inte så länge så gled tre till Svenska båtar in. Det var ”Mistique” med Åse och Tommy, ”Alegria” med Gerd och Gerhard samt ”Trust in me” med Elisabeth och Markku. Ett beech-party ordnades och kvällen var fylld med mat och skratt. Nu har även de seglat söderut mot Algarvekusten.
Idag är det söndag och förhoppningsvis kommer besked om reparationer i början av veckan. Idag 25 grader varmt, svag bris och nästan helt klar himmel. Vi passar på att njuta och göra just ingenting.

2021-08-30 Utflykt
Tar en liten tur med hojarna norr om stan.

Vi letade bla efter musslor vid lågvatten, men vi hittade inga. En trevlig utflykt blev det dock.

2021-08-31 Movietime
Hamnen i Sines tar emot stora fartyg med gas eller olja.

Den här damen är 280 meter lång…. den backar in på plats med hjälp av tre bogserare.

Har fixat en liten film från resan under juli månad. Från start Frankrike till Viana de Castelo i Portugal. Finns här: