Juni 2022

2022-06-03 Mot Mazagon
KL 9 öppnar marinan, vi betalar och checkar ut. Kvart över lämnar vi bryggan och glider iväg mot Mazagon. Ingen vind att tala om till att börja med.

Hej då Ayamonte! I bakgrunden syns båten ”Antares” med Jean Jaques som skeppare. Vi kommer att segla tillsammans några hamnar. Kul!
Efter ett par timmar så får vi sydliga vindar och kan slå av motorn och segla.
Starx före kl fem så har vi landat i Mazagon. En liten stad med ca 4000 innevånare. Hela området här är ett stort industrikomplex med olje/gas terminaler och raffenaderi. Ingen märkvärdig stad men vi synar den ändå.

Kustvägen utanför marinan.

Marinan i bakgrunden. Smal men trevlig gångväg upp tillbyn.

Bostadsområde med fina villor

Uppe i byn. Senare på kvällen så bjuder Jean-Jaques ut oss till en fin restaurang som ligger nära marinan. Musslor i olika storlekar som förrätt och en platt-fisk som huvudrätt. Otroligt gott! Tack Jean-Jaques!

2022-06-05 Mot Chipiona
Vi drar vidare mot Chipiona. Vi går kl 8 eftersom det ska bli kraftig vind sent på eftermiddagen och vi vill gärna knyta fast båten innan dess 🙂

Här syns olje-tankers och skepp med flytande gas ligga på redden och vänta. Till höger i bild nosen på en liten tanker som lämnar Mazagon.

Chipiona med dess sandstrand.

Tro’t eller ej, men vi har seglat ända till Chipiona i Andalusien !

Vi går och handlar mat. Ser ut som landsbygd. Vi hittar en välsorterad matvaruaffär med air-conditioning. Tur var det för jag tror att tempen låg många grader över 25 grader 🙂

2022-06-06 Avsked
Vi har tagit farväl av Jean-Jaques som kommer att låta båten liggakvar här i några veckor medan han flyger hem. Efter 2 veckor ska han vara tillbaka och då med sin Hustru Catherine för att fortsätta resan in i medelhavet. Hoppas vi träffas igen.
Vi går iväg på morgonen strax efter nio och startar i motvind ca 6 m/s samt dyningar och vågor också rätt i näbben. Efter ca 30 minuters stångande så faller vi av och kör i halvvind i ca en timme. vinden avtar. Därefter viker vi ytterligare och får vind och vågor bakom oss. Betydligt behagligare 🙂
Inga fiskeredskap så långt ögat når! Ovanligt.
Vid 12:30 har vi angjort väntebryggan i Rota. Efter en timme så har vi checkat in och tankat diesel. Spanjorer har inte alltid bråttom har vi hört….

Stranden utanför Rota och Pir-armen som skyddar hamnen.
Tror vi kommer att stanna här några dagar. Ser ut att blåsa i en vecka så vi lär titta på både Rota och ta färjan över till en av de äldsta kända städerna i Europa: Cadiz ! Spännande !

Stranden just invid marinan. Inte helt fel. Ca 27 grader i luften och 22 grader i vattnet.

Strandvägen i Rota utanför hamnen.

Stora stranden längs med strandprommenaden strax bortanför marinan. Kilometervis med sand….

Gamla stan ligger just intill marinan och detta är en ovanligt bred gata…

Solnedgång i sittbrunnen. tror det var ca 23 grader varmt. Kl nio på kvällen.
Inte helt fel 🙂

2022-06-07 Färjan är kaputt!
Vi hade tänkt att åka till Cadiz med färja, men tji fick vi! Det gick ingen färja och det fanns inga meddelanden om varför. Nåja då tittar vi lite till på Rota istället.
Vi fick senare höra att färjan var kaputt och att det fanns ersättningsbussar istället.

Måste bara visa blommorna. Det är ju tidigt på sommaren och mycket blommor som synes.

En liten brunn inne i stan.

2022-06-07 Nytt försök – Cadiz
Vi tar ersättningsbussen in till Cadiz ( istället för färja). Det innebär att vi startar från hamnen och stannar i hamnen i Cadiz. Precis invid den gamla staden. Vi kollar in stället och efter ett tag så hade jag ont i hakan. Jag hade gapat så mycket att hakan släpade i gatan 🙂 Vilken stad! Pampiga hus, små gator och ännu mindre gränder. Vilken atmosfär!

Helt makalös stad. Vi besökte även ett museum som hade öppet med engelsktalande guide. Inte denna byggnad utan mitt inne i stan. Glömde ta bilder…. Cadiz har varit bebyggt med stadsliknande struktur ända sedan Fenicierna kom hit. Vi tittade på en utgrävning under museet som visade Feniciska hus ca 2800 år gamla samt nyare Romersk fisk-fabrik som hade byggts ovanpå den gamla bebyggelsen. Ca vid kristi födelse och 200 år framåt hade Romarna här en stor anläggning för att salta/torka fisk som sedan exporterades runt i Imperiet. Imponerande!

Bilden visar att det är en frodig jordbruksbygd här i Andalucien. Vi såg allt från potatis och vete till solros odlingar.
Jag kan säga att Cadiz var häftigt. Vi märkte det genom att det rök lite smått ur våra hjärnor när vi kom tillbaka till båten. Vi var helt slut men nöjda 🙂

2022-06-07 Väder o vind.
Vi har beslutat att stanna här i Rota tills vidare. Det ska blåsa f-n i Gibraltar sund ett tag framöver. Se bild nedan. Kanske förhoppningsvis att på Onsdag/Torsdag (15/16 Juni) att vinden mojnar och vänder.
För att komma in i medelhavet seglar vi först till Barbate. En seglats på 8-9 timmar. Sedan kommer en seglats på ca 8 timmar för att komma till Gibraltar.
Detta är ”Späckhuggar terrirorium” Dvs vi åker bara dagtid i bra väder och inte motvind. Rekommendationen är att köra på grunt vatten, dvs slicka kusten med mindre är 20 meters djup.Dessutom tillkommer att vi måste passa rätt vad gäller tidvattenström så att vi kan ta oss in i Gibraltarsundet. Mycket tidvatten strömmar här och räknar man fel så har man svårt att komma in….

Som synes, 16 m/s på lördag. Tror inte vi ens funderar bara lite på att segla där….just då…

2022-06-12 Söndag – Levante!
Fortfarande blåsigt som bara den. Fenomenet kallas Levante.
Fortfarande varmt som bara den också. Vi har sett 34 grader varmt som mest.
Idag blev det premiärbad för Ingalill i Atlanten! ca 23 grader i vattnet och härligt att kyla ner sig lite 🙂
Vi tittar ofta på väderprognoser för att se när vi kan åka vidare. Kanske på onsdag eller torsdag ska Levanten ha försvunnit så vi kan glida iväg mot Barbate och sedan Gibraltar.

2022-06-13 Bevis!
Fortfarande närmare 35 grader varmt och vi badar för att svalka ner oss 🙂

Ingalill badar i Atlanten !

2022-06-14 Fortfarande blåsigt.
Levanten blåser fortfarande ut genom Gibraltar sund och vi kan inte göra annat än vänta på att vädret lugnar ner sig. Enligt Spanjorer vi pratat med så är det ovanligt med så många dagar av hård blåst.
Fortfarande varmt och dagarna går med minimalt av fysisk aktivitet. Dock är det fina kvällar.

2022-06-16 Levanten har lugnat sig.
Vi åker iväg vid halv-nio och ingen vind och halvmeters dyningar. Kursen satt mot staden Barbate.Vi lyckas segla i en timme under hela trippen. fint väder och ganska skönt att få röra sig igen. Vi gled nära kusten och spanade efter roderätande späckhuggare, men som tur var så såg vi inga 🙂

Kustlinjen utanför Barbate.

Barbate. En liten stad som har världsrykte för att fånga de bästa röda tonfiskarna. Går på export bla. till Japan.
När vi ska lägga till i Barbate så blåser det naturligtvis ca 7-9 m/s……
Vi sladdar in, tvärnitar och Ingalill knyter fast. Gick bra 🙂
Efter vi lagt till så dör vinden helt ut. Undrar om vädergudarna sitter och fnissar? Nåväl, vi bjuder på det.

Hamnen är välskyddad och stor. Kolla vilket avstånd mellan bryggorna. Man kan bara se nosen på en båt till vänster. Hamnen som sådan ser sliten ut, men rent och snyggt på toaletten. Dock stora avstånd om behovet trycker på….
Jag måste också nämna att jag fick ett mycket trevligt bemötande av personal här. När vi kommer glidande ( i kraftig vind) mot receptionsbryggan så ropar en av de anställda att vi ska gå till C-Bryggan och ta den plats vi vill. Vid incheckning så bemöts jag mycket trevligt av receptionist. Roligt att komma hit!
Vi tar en snabbtur på stan. Stan kan beskrivas som en liten typisk Spansk stad.
Ser lite halv-sliten ut, men med charm och värme.

”Pepes Kiosk” Här samlas grabbarna boys 🙂

2022-06-18 Vi lämnar Atlanten!
För att passa tidvattenströmmen genom Gibraltar sund så lämnar vi Barbate vid kl 11:35. Egentligen skulle vi ha väntat 2 timmar till för att utnyttja tidvattnet optimalt, men vi vill komma fram när det är ljust så vi startar lite tidigt.
Svaga vindar till att börja med och vi får motström, som värst vid ”Punta Camarinal” där vi råkar ut för ”tidvattenrippel” dvs tidvattenström mot dyningar som ger konstiga och stora vågor. Tvättmaskin! Dock inte alltför stora. Vi går förhållandevis nära land på ca 20 meters djup för att i möjligaste mån undvika roderätande späckhuggare, och då får man räkna med sånt här tjafs med strömmar, vågor och sånt.

Förutom ”ripplet” som jag glömde fota…. Så var det ganska lugnt.
Före vi passerar Tarifa så vänder tidvattenströmmen helt enligt beräkningar och eftersom Gibraltar sund är en så kallad accelerations-zon så ökar vinden märkbart. Som värst såg jag 13 m/s innan det lugnade ner sig. Det innebar att vi fräste på genom sundet i uppemot 9 knop med plattläns! (vinden bakifrån) 🙂 När vi viker av in i bukten så avtar vinden gradvis och till slut så blir det motor på innan vi kommer till marinan.

Fyrtornet vid Tarifa.

Vi seglar genom Gibraltar sund och tittar på Afrika!

Giraltar!
För ni seglare så kan ni titta på bilden nedan som är från min AIS tagen i Gibraltar. Många båtar är det, och många av dom är STOORA! Ni kanske förstår varför jag ville komma fram när det var ljust ute…..

AIS Bild…..

Vid ca kvart över sju så var vi framme vid marinan ALCAIDESA som ligger på Spanska sidan i staden La Linea som i sin tur gränsar till Gibraltar.
Senare på kvällen tog jag detta foto av Gibraltar-klippan. Inte helt fel utsikt från sittbrunnen i marinan!

2022-06-20 Gibraltar
Vi prommenerar in i Gibraltar. Det tar ca 10 minuter från båten till gränspassagen in till Gibraltar. Pass ska visas. Nu är vi utanför EU.
För att komma in i stan så måste man passera flygfältet. Man går helt enkelt tvärs över landningsbanan.

Landninsbanan.

Det här är ”Landport tunnel” Förr i tiden den enda landväg till och från Gibraltar. Numera en prommenadväg in till centrum.

Gammalt blandas med nytt.

Affärsgatan.

Det finns även gröna ytor här, Vi tolkar detta som en park / begravningsplats?

Vi gör en vandring uppför berget. Det är en het dag och vi vänder innan vi nått toppen.

Inte dålig utsikt över Gibraltar bukten.

På vägen tillbaka ner längs berget så gör vi en avstickare genom en botanisk trädgård.

Makalös blommning.

Rött ljus för gående när flygplanet landar….

2022-06-23 Vi lämnar Atlanten!
”Levanten” har gett med sig, Ingen åska i sikte så vi lämnar La Linea och seglar ut ur Gibraltar sund in i medelhavet.

Hej då Gibraltar och Hej då Atlanten!
Som synes så är det ingen vind. Vi siktar på en ort som heter Estepona. Vi hade helst velat gå längre, men nästa hamn (Fuengirola) var knökfull och tog inte emot oss. Så det fick bli Estepona.

Överallt dessa fartyg. En del för ankar, en del som puttrar på och kör. Den där udden ska vi runda.

Visste inte att även fartyg diar…. Undrar vad den lilla blå ska bli när den blir stor?

Vi rundar yttersta spetsen av Gibraltar. Jag tror att det är härifrån som all trafik genom sundet övervakas .

Vinden ökade lite så vi fick segla i ett par timmar. fin segling med halvvind i ca 3-4 m/s. När vi närmar oss Estepona så ökar vinden naturligtvis till ca 8-9 m/s ! Först lägger man till mot en receptions brygga. Sedan blir man anvisad en plats. Kvinnan i receptionen gav oss en plats där vi kunde lägga till i motvind.
Annars kan det lätt bli lite spänning……
Första gången med så kallad ”Lazy line”. Dvs man lägger till med Akter eller fören mot bryggan, knyter fast linor, hämtar en lina där ena änden sitter i bryggan och den andra sitter fast i botten bakom båten. Utan hjälp av personal på bryggan så blir det jobbigt. Nu hade vi en”Marinero” som hjälpte oss och det gick bra. Jag kan säga att det är bra att ha extra vinchar långt akterut på båten så man kan sträcka upp ”Lazy line” även i hård vind.

Estepona!

2022-06-29
Vi åker hem till Sverige för att träffa nära och kära. kommer att vara borta till Augusti. Det bli Svensk sommar!