November 2019

2019-11-03
Fortfarande kvar i L’Aber Wrach. Det har stormat upp till 26 m/s så vi har legat still. Förmodligen kommer vi inte att kunna segla på minst en vecka till…Men väderprognoser är ju spådomar in i framtiden och allt kan ju ändra sig ochvi får helt enkelt se hur det blir 🙂 Sista dagarna har vi kollat in omgivningarna och det är en helt fantastisk omgivning med Fransk landsbygd / by. L’Aber Wrach är inte stor och för att handla mat så går man till grannbyn Landeda ca 1,6 km bort. Det är också en lika fin by. Svårt att säga vart den ena slutar och den andra tar vid 🙂 Mycket av omgivningarna här med de gamla stenhusen i den kuperade terrängen med hus blandat med odlingsmark och den magnifika utsikten ger en möjlighet att släppa fantasin fritt. Gör man det så är det som att flytta sig tillbaka i tiden. Allt från medeltiden till nu.
Jag tycker att en del av resandet är just detta att uppleva världen vi lever i och jag känner att nu är jag där 🙂 Synd bara att hösten har kommit med dessa stormar och regn. Nedan lite bilder från L’Aber Wrach.
Gammal brunn:


Lokala ”Villa Villerkulla” :

Gammalt hus:

Ytterligare gatuvy med gammal bebyggelse:

Tog en genväg tillbaka mot hamnen, Lite ”Harry Potter” över stigen vi tog:

Utsikt mot havet :

2019-11-07
Fortfarande kvar i L’Aber Wrach. I natt blåste det 15 m/s ganska ihållande och byvinden var över 20 m/s. Vädergudarna är inte med oss just nu! Så snart vi bara kan så flyttar vi båten till Brest för att vintra in henne och sedan åka hem över vintern. Kan passa på att berätta lite om hur det är att segla i detta område. När man rundar udden ner mot Brest kallas området ”Chenal du four”. Det är en sträcka med kraftiga tidvatten strömmar, upp till 6 knop. Tidvattnet vänder riktning efter ca 6 timmar och 15 minuter.
Det innebär att om tidvattnet börjar gå söderut kl 12:00 idag så går det söderut kl 13:00 i morgon. Det tar ca 6 timmar att segla till Brest om man timar tidvattnet rätt. Man har alltså inte så stort ”fönster” att starta seglingen på. Sen vill man gärna segla då det är ljust ute och det är det just nu mellan kl 08 till ca kl 18. Det innebär att Starten på tidvattenströmmen och avseglingen bör ligga mellan 08 till 12. Alltså ett fönster på 4 timmar…
Dvs 4 dagar bra sedan 8 dagar som man får segla i delvis mörker…
Nu lägger vi på vind också. Kraftig vind mot tidvattenström ger upphov till höga,korta brytande vågor som är väldigt obehagliga och kan vara farliga.
Dvs man bör ha medvind genom passagen för att undvika sådana dumheter.
Sen bör man kolla av våghöjd och dyningar. Vågor som genereras av vind är enkla att undvika. Åk inte då det blåser för mycket. Dyningar är lite besvärligare att undvika på grund av att de genereras långt ute till havs. Har de bara en våglängt av mer än 9 sekunder så är upp till ett par meter inga problem, men stormar ute på atlanten kan lätt ge 4 meter höga dyningar eller mer. Sådana dyningar kan tillsammans med tidvattenström ge konstiga vågor som i vissa lägen bryter. Alltså undvik stora dyningar! (man kan bli ordentligt sjösjuk av stora dyningar också…) Prognoser på väder, vind, vågor och dyningar finns så det är hanterbart. Nu har vi kommit in höst och lågtrycken avlöser varandra så att hitta ”väder fönstret” för att segla till Brest är inte helt enkelt när man inte vill ta onödiga risker. Nåväl ”C’est la vie” !
2019-11-09
Regnar, 6 grader under natten. Visserligen plusgrader men ändå…
När vi var i Brest så tittade vi som hastigast på tävlingsbåtarna som skulle köra ”Brest Atlantic race” Ett race som går från Brest till Rio de Janeiro vidare mot Kapstaden för att sedan åka tillbaka till Brest. Båtarna är trimaraner som är 30 meter långa och 23 meter breda. Besättning 3 man.
När de startade för några dagar sedan så passerade de Biscayabukten på ca 14 timmar ! Normalt är ca 3,5 dygn….Dom ligger och kör med snittfart över 30 knop ! På 3,5 dygn så passerade dom Kanarieöarna ! Snacka om racerbåtar 🙂 Vi fick inte gå nära båtarna men någon bild på avstånd blev det.


2019-11-10
Det har stormat upp till 24 m/s i natt. Det är över 4 m höga dyningar utanför, men David Leon ( en professionell skipper från Aber Wrach ) har lovat att segla Victoria till Brest. Kl 16 så har vinden mojnat till ca 5m/s med byar upp till 12 m/s så han åker tillsammans med en kompis. Vi gjorde ett misstag och det var att inte fylla dieseltanken full. Vi hade ca 1/3 tank dvs va 40 liter. Det ska normalt räcka utan problem, men nu rullade Victoria tydligen ordentligt i den höga sjön som första 3 timmarna kom i sidan på båten. David Leon sa efteråt att motorn gick OK på vågtopparna men när båten lutade nerför vågorna så höll motorn på att stanna…. Dom seglade vidare utan att köra motor. Efter dessa tre timmar så ändrades kursen och vågorna kom bakifrån vilket är mycket bättre. Det var just denna häftiga sjögång som gjorde att vi hyrde en Skipper 🙂 Kan nämna att sjögången förväntas vara hög i minst en vecka…. Nåväl lärdomen är att ha full tank när vågorna börjar gå !
Ralf och Ingalill tog bussen till Brest. Vi hade tidigare gjort upp med Marinan Moulin Blanc att vinterställa båten där. Vid midnatt anlände Victoria, vi knöt fast henne vid bryggan och kunde avtacka Kapten David Leon med besättning för ett väl utfört jobb.
2019-11-11
Det är helgdag här i Frankrike ( Minnesdag över stilleståndsavtal från första världskriget tror jag ) så nästan alla butiker är stängda. Vi hittar dock ett bageri med smaskiga bakelser och gott mat-bröd.Efter det så vidtar jobbet att vintra in Victoria. Puts och fejning m.m.

Dags att summera seglingsåret.
Den 2:a Juni startade vi från Piteå / Bondö Marina. Sedan dess har vi besökt 55 Hamnar fram till vinterhamnen i Brest i mitten av November:
SVERIGE:
Bjuröklubb
Ratan
Järnäsklubb
Skagshamn
Ulvön
Hölik
Storljungfrun
Öregrund
Elmstad
Väddö
Furusund
Bullandö
Nynäshamn
Oxelösund
Arkösund
Fyrudden
Västervik
Oskarshamn
Borgholm
Kalmar
Kristianopel
Hasslö
Hanö
Åhus
Simrishamn
Ystad
Gislövsläge
DANMARK:
Klintholm
Gedser
TYSKLAND:
Burgstaaken
Laboe
Rendsburg
Brunsbuttel
Cuxhaven
Helgoland
Nordeney
Borkum
NEDERLÄNDERNA:
Lauwersoog
Dockum
Leuwarden
Grou
Lemmer
Amsterdam
Gouda
Willemstad
Middelburg
FRANKRIKE:
Dunkerque
Boulogne sur mer
Dieppe
Le Havre
Cherbourg
GURNSEY:
St Peter port
FRANKRIKE:
Roscoff
L’Aber Wrac’h
Brest

Den totala sträckan som vi har seglat är 2049 Sjömil. ( 1300 sjömil kvar till Gibraltar )
Det har varit allt från gassande sol till storm och regn.
Ett armbrott hanns också med vilket gjorde att vi blev varande på ön Fehman i 4 veckor. Vi har lärt oss att Oktober / November månad i engelska kanalen är minst sagt fel tidpunkt att segla 🙂 lågtrycken ligger på rad med kuling eller stormvindar, regn och elände, men vi har trivts ändå fast vi inte har kunnat segla så mycket. Vi har nu passerat Engelska kanalen och är inne i Biscaya bukten. Inte illa pinkat av ett par som aldrig har seglat före 2013 !

Vi har båda tyckt att få uppleva segling, se alla nya miljöer, möten med människor är ett sätt att leva som vi inte har blivit trötta på än. Vi ser med spänning och längtan fram mot nästa vår när vi har tänkt fortsätta vår färd.
Men just nu är faktiskt längtan efter nära och kära nästan outhärdlig så vi längtar efter att sätta foten i Sverige och Piteå igen.
2019-11-17
Vi har nu tagit upp Victoria på land och vinterställt henne. Vi planerar att återkomma och fortsätta resan i April. Resan hem till Piteå gick som man kan förvänta sig i det moderna samhället mycket smidigt, och vi plumsar nu i snö i Piteå 🙂
Upptagning av Victoria:

Hej då. Syns till våren 🙂


December 2019 finns här
.