September 2019

Filmer finns här

2019-09-01
Vår gast Göte som har gett ovärderlig hjälp med att segla över Nordsjön
vinkar vi nu av på tågstationen här i Leuwarden. Känns lite tomt…
Vindstilla men bara 19 grader varmt och vi beslutar att dra vidare.
Vägbroar öppnas bara man visar sig men järnvägsbroar öppnas bara några gånger i timmen och man ska begära öppning via VHF-Radio. Inga problem
men vi får väl vänta sisådär en halvtimme innan öppning.
Vi passerar även en akvedukt. Lite kul att se ner på motorvägen och se bilar passera under båten 🙂 Strax för kl 2 så klämmer vi oss mellan två pålar in mot brygga i staden Grou. Var tvungen att gasa på för att ploga en liten fåra
in. Får väl gasa för att ta oss ut igen 🙂
En orsak att lämna Leuwarden var att det var svårt att tanka vatten, tvätta osv. Så nu här i Grou så vidtar stor-tvätt, påfyllning av vatten m.m.
Akvedukten:

Villaområde längs kanalen :

Tvätt. Kostar 45 spänn för en tvätt och 35 spänn för torktumlaren:

2019-09-02
Vi drar vidare mot Lemmer. Passerar Akvedukt igen. Vädret är svalare och blåsigare. Några järnvägsbroar som vi måste vänta på också, men nu har vi
hyfsad koll på hur man gör. Får man vänta länge så knyter man fast i ej kaj.
Annars så ligger man still och väntar på röd-grön lampa som betyder att
slussvakten har sett oss och påbörjar öppning snart. När vi kommer till Lemmar så kan man köra genom stan via flera broar och en liten sluss eller
gå ut till Isselmeer direkt via den stora slussen. Vi valde den stora slussen och körde farleden till Hamnen. Vi lade till långsides i den innersta hamnen
fast vi misstänkte att vi inte skulle få ligga där, och mycket riktigt kom ”ägaren” av platsen och ville ha den så det blev att snabbt flytta in mellan
två pelare. Det blåste lite väl mycket för att det skulle kännas enkelt att flytta, men vad göra… Nåväl nu ligger vi fint här i Lemmar med stadskärnan
nära och bra. Det är prognosticerat kraftiga vindar i en vecka så vi lär bli kvar här tills det lugnar ner sig lite.
Stadskärnan i Lemmar: (Vi kunde ha kört här om vi valt att inte köra stora slussen.)

2019-09-05
Nu är vi två Svensk-båtar här. Platina med Sanna och Lasse ligger bredvid
oss i marinan. Kul med trevligt sällskap !
Annars inget nytt. Blåst och regn samt promenader däremellan på sta’n.
Fin stad, liten och mysig med den gamla stadskärnan. Men nu känner vi oss som hemma här så tid att dra vidare så fort vädret tillåter.
2019-09-06
Samma usla väder, men i morgon så ska det visst lätta upp. Vi planerar att
gå till Amsterdam.
2019-09-07
Lördag morgon, regnskur och klockan är 08:10 när vi avgår mot Amsterdam. Alla väderlekstjänster sa att vinden skulle bli från väster.
Det blev från syd…Dvs mitt i plytet. Provar kryssa oss fram lite, men Ingalills arm/hand orkar inte med än så vi tog ned seglen och körde motor
mot Lelystad. I Lelystad slussar man in för att fortsätta mot Amsterdam.
Efter slussen så seglar man västerut dvs vi får en fin seglingsvind med vindstyrka varierande från 2-5 m/s. Sol – Regn – sol – regn fast hyfsat varmt ändå. En fin segling kl 18:10 så krånglar vi in Victoria i en trång hamn
som heter Sixhaven marina. Den ligger mitt i stan fast på norra sidan så man tar en gratis färja in till stadskärnan. Ca 3 minuter tar det.
2019-09-08
Vi strosar runt i stan. hamnar i nöjesdistriktet med Coffeshops ,Barer och prostitution. Inte van med det kan man lugnt säga. Hash doften ligger tät.
Nåja runt hörnet låg shopping gator så vi tog oss snabbt ur nöjesdistriktet.
Förunderligt vad mycket människor som rör sig på dessa gator i Amsterdam!
Kultur – Gamla slottet:

Början på ”Redlight district” ser normal ut….

Gamla byggnader i massor:

Stor-sta’n är inget för lantisar så jag tror vi drar så fort vi kan 🙂
2019-09-09
Kl 0900 avgång för att påbörja södra delen av stående mast rutten.
Lite spännande att gå i farled/kanal tillsammans med bamsestora fartyg
och samtidigt väja för färjor som går tvärs kanalen. Färjornas enda regel verkar vara att störst går först…Jag fick allt lov att hålla mig undan !
Så viker vi av i kanalsystemet igen och slussar in. Redan vid andra bron så blir det stopp. Kl är 12 och bron öppnar nästa gång vid 14:15. Lunch.
Fint väder och ingen vind. Vi passerar bla Haarlem, en mysig stad. Faktiskt så var kanalturen idag väldigt fin att få uppleva. Detta trots 18 st broöppningar…. Vi noterar att kanalen ofta ligger flera meter högre än omgivningen ! Måste vara en helt konstgjord kanal.
KL 19:35 knyter vi fast i en kaj utanför ett skrotupplag / Varv. Om man inte frågar så får man 🙂
Varm choklad och sängen.
Typisk bild läng kanalen:

2019-09-10
Kl 0915 går vi mot Gouda. Vi måste passa en bro-öppning som sker kl 10:02
för trafik som går söderut. Missar vi den blir nästa öppning efter kl 16.
Går fint. Sen avverkar vi totalt 20 Broöppningar och 2 akvedukter.
Lite spännande vid en av öppningarna som var en dubbel bro. Dvs först bil-
sedan tåg bro. När den öppnas och vi får grönt ljus så har även trafik från andra hållet grönt så vi möter två stora pråmar mitt i smalaste delen under
bron….Pråmar ger lite svallvågor…
Den här sträckan är i stort sett bebyggd hela vägen. Som vanligt vackert.
Lite kul vyer från resan:

Kaffekopps träd…

Udda bro som höjs upp. Gäller att kolla på digital-display vid brofästet
vilken höjd bron höjs till (vanligen 24 meter ) Vår mast är 16,5 meter:

Vid 17-tiden så prövas konsten att fick-parkera med båt. Vi glider sakta in i
jachthaven marina i Gouda. Den absolut trångaste hamnen jag besökt. Jag har uppskattningsvis ca 15 meter bredd att vända båten på för att sedan göra en fick-parkering. Utan repor i lacken 🙂

Marinan och vändplatsen:

Alla hamnar har inte bästa solnedgångsvyn….

Shoppar loss på Lidl fixar mat och myser i sittbrunnen i 22 graders värme kl halv nio på kvällen 🙂
2019-09-11
Regndag, men tittar på stan ändå, Mysig stad med byggnader från 1300 tal.
2019-09-12
Avgång kl 07:35. Gråmulet men uppehåll. Kl 08:50 till 09:20 Ligger vi still och väntar på en bro-öppning.
Kl 11:45 till 12:15 Väntan igen på bro-öppning. Det blåser ca 5 m/s och vi har
ca 2 knop mot-ström. Den här sträckan bla förbi Rotterdam , är mycket mera industri än mys-pys, och kanalen mycket större. Det är väldigt tät trafik med pråmar och allehanda flytetyg. Bara att korsa farleden när vi
närmar oss vår destination kräver lite planering.
”Vik in och börja korsa farleden när första pråmen passerar. Då borde vi
passera just bakom den tredje pråmen, och därmed undvika att bli påkörda
av pråmen som kommer bakifrån…..”
Allt gick ”Geschwinnt” och kl 16:30 så knyter vi fast i bryggan i Willemstad.
Äter och tar en sväng på stan.
Första anblick av sta’n:

Stads vy:


Entre till kyrkan:

Klart mysigaste staden hittils. Byggd som ett försvarsverk i stjärn-mönster
med en vallgrav runt. Det mesta finns kvar. Staden har ca 2300 innevånare.
Klart värt ett besök ! Avslutar skrivandet för nu stundar mys-kväll.
Kl är 19:30 och det är vindstilla med 22 grader varmt 🙂

2019-09-13
Vi börjar dagen med att tanka diesel. 73 liter trycker vi in i Victoria innan hon blev mätt.u
Vi drar kl 09:15 mot Vlissingen. 4 slussar blir det under dagen, och vi får öppnare vatten mellan öarna Så vi kan hissa lite segel också. Lite kul att
vi höll jämna streg med en Sun odysse 36 fotare när de hade fulla ställ och vi
endast Genuan hissad ! Halvvind upp till bidevind och ca 6 m/s . Kul segling
Vid 19 tiden så missar vi broöppning i Meddelburg med tre ( 3 ! ) minuter.
så vi blev tvugna att övernatta i Middelburg. Hittade en brygga som vi knöt fast oss vid mitt i stan. Fredag-kväll så det var lite tjo och tjim på stan och lite svårt att somna.
2019-09-14
Stiger upp kl 05:30 och drar mot den retfulla bron i Middelburg igen. Den första öppningen för dagen ska ske vid 06:27. Den ska vi inte missa !
Vi kommer igenom bro-eländet vid 06:45…..några broar till och vi är i Vlissingen och går direkt till slussen. Kl 08:25 Har vi slussat ut från Vlissingen till Nordsjön. ( strax ovanför Engelska kanalen ). Nu har vi medström första biten med 2 knop, men vi vet att det ändrar sig till motström med ca 2 knop inom kort. Vi kör alltså mot tidvattnet, vilket egentligen är dumt gjort, men vi vill komma söderut medans det fina vädret är kvar. Vi siktar mot Ostende i Belgien, men ändrar snart till Dunkerque i Frankrike. Vi har medvind ( läns/slör) med ca 3 m/s i början som ökar till ca
6 m/s. Vi Motorseglar och gör 4-5 knop hastighet över mark, och 6-7 knop
genom vatten…Stökig sjö med vind och tidvatten som går kors o tvärs. Kan nämna att det är fullmåne viket innebär att tidvattnet och därmed strömmarna är som starkast. Går ändå fint. Solig dag med 23 graders värme. Utanför Ostende i Belgien så räknar vi till över 100 segelbåtar ute ! Kan ha varit någon regatta. Stundtals lite trångt men inget man blev nervös av. Vi glider in i Dunkerque och knyter fast kl 18:30. En lång dag.
Slussning i Vlissingen:

På väg in i Hamnen i Dunkerque:

Kl 21:00 i Hamnen. Lågvatten och lägg märke till lutningen på rampen ned till bryggorna…Lång ramp säkert över 40 meter…

Vi räknar med att fortsätta till Boulogne sur mer i morgon 🙂

2019-09-15
Kl 0600 avgång mot Boulogne sur mer. Lite sent men tröttheten hos Ralf var för stor. Perfekt avgång hade varit kl 04:30….
Svag vind och det som finns är rätt i näbben så motor får det bli. Hoppas att vinden tar i lite mer. Vi har tidvattenströmmen med oss och vi går 5,5 knop genom vattnet och upp till 9,1 knop över mark ( = rätt hastighet ) Dvs vi har som mest 3,6 knop ström med oss ! Vid kl 12:30 när vi passerat Kap Griz nez (udden längst ner på Engelska kanalen) så har det vänt och vi får upp till 2 knop emot oss. Nu har vi gasat på lite men gör ändå bara 3,7 knop …
Men en fin dag med 25 graders värme. Vid 14:30 så har vi knytit fast i gästbryggan i Boulogne sur mer.
Passerat smalaste delen av Engelska kanalen – Check !
Omdöme om den färden är; Kraftiga tidvattenströmmar men lite trafik.
Adjö av Dunkerque i gryningen:

Vy mot stan från båten:

Högvatten när vi kom:

Lågvatten 6 timmar senare ca 6 meter lägre vatten nivå:

Vi tittade även på staden. Turisthotell läng kajen, och uppe på kullen ligger gamla stan, en stad helt omgärdad av stora försvarsmurar. Visby släng dig i väggen!
Från borgmuren ut mot ”nya” stan:

Gatuvy från gamla stan:

Torget i gamla stan:

2019-09-16
Som vanligt så stiger vi upp lite sent för att passa det optimala tidvattenfönstret. Vi borde ha startat kl 5, men jag är av den bestämda åsikten att jag stiger inte upp och drar iväg innan jag har vaknat ! Dvs vår avgång blev kl 06:15 Fortfarande mörkt så vi gick för motor i ca en timme.
Vi gick rätt ut i inseglingsrännan för att undvika fiskenät och annat skit som det finns gott om här. Sen vek vi av och hissade segel. Ett rev i storen och lite inrullat på förseglet. Började med 5 m/s men ökade snart till 7 m/s.
Vi körde i ca 30 grader mot vinden för att övergå till ca 50 grader. Hyfsad sjögång men Victoria gick som tåget. sniffade på 8 knop genom vattnet !
Gråmulet väder och ca 19 grader varmt. Vi var ensamma på havet.
på eftermiddagen så närmar vi oss Dieppe och ser de berömda kalkstensklipporna på Alabasterkusten ! Mäktigt!
Kl 15:30 så knyter vi fast i Y-bommar i Dieppe. Fin segling med lite fräs i vind och vågor 🙂
Ingalill vid rodret:

Vy från vår kajplats mot staden:

I morgon så ska vi titta oss omkring. Dessutom måste vi leta upp och köpa en vattenslang ! Vår fiffiga fina expanderbara slang exploderade igår!
Ingalill fick en gratis dusch 🙂 Problemet är att här i Frankernas rike så ska man tydligen ha egen vattenslang med för att kunna få sig färskvatten i båten. Alltså vi måste köpa.

En reflektion vi har gjort är att barnen här har oanade språk-kunskaper ! de pratar flytande franska ! Dock är det sämre med svenskan….
2019-09-17
En dag i Dieppe. Vattenslangen fick vi inte tag i men en fin dag blev det.
Stan är gammal. En av kyrkorna renoverades efter en brand 1179….

Gick även på stranden och tittade på kalkstensklipporna:

Mysig stad med gamla hus, smala gator fulla med butiker och cafeer.
Sämre stad kan man flanera omkring i !
2019-09-19

Igår kväll anlände de Svenska båtarna Emma och Izusa. Dom hade gått mot Cherbourg men stökig sjö och kraftig vind gjorde att de gick till Dieppe istället!
Vi har fortsatt att kika på omgivningar. Bla slottet som är ett museum.
Typisk gatuvy:

Slottsmuren:

Från muren mot stad och strand:

Från museet bild på träsnideri från 1800-talet. En skulptör från Dieppe som måste ha suttit länge i snickkerboa, och ofta !

2019-09-20
Kl 0600 i mörkret avgång mot Le Havre. Första timmarna medvind ca 5-7 m/s som efterhand ökar för att nå toppnotering på över 14 m/s när vi rundar en udde för att gå sista biten ner mot Le Havre. Nu får vi halvvind som vrider till bide vind med ca 10-12 m/s. Samtidigt innebär det också att vågorna avtar eftersom vi skyddas av land från vågor. Gick förvånansvärt smidigt, Kan tillägga att segelsättningen bestod av enbart förseglet inrullat till storlek badhanduk. ( Kan minska ytterligare till storleken handduk respektive snusnäsduk om så skulle krävas.) När vi når Le havre ligger vind stadigt på 10 m/s. Vi begär en plats via VHF radion och blir anvisade en brygga. Lugn tilläggning mittemot ett Svenskt tävlingsteam på 12 man.
Dom gillade när det ”brallar i”. Under dagen hade dom seglat i 22 knop på undanvind…Tyckte vi gjort det bra med topp notering på 10 knop…
Här i hamnen ligger också båten Platina som vi blir hälsade av. Kul!
I morgon ska Svenskbåtarna dra till Cherbourg. Väderprognos lyder kortfattat: Medvind 9-13 m/s avtagande till 6-9 m/s när de når Cherbourg.
Sen ska det blåsa som f-n i flera dagar så vi beslutar att stanna.

Segling från Dieppe till Le Havre som visar Victoria i medvind. Tack IZUSA för filmen 🙂

Kul observation för segelnördar:
Jag har tyckt att båten går ovanligt lätt genom vattnet.
Detta bekräftas av Chefen för NorthSail
(en segelmakare) som är med i tävlingsteamet –
Båten glider lättare i saltvatten än hemma i sötvatten och vatten linjen är synligt högre. Man flyter bättre i saltvatten. Dessutom berättar han att densitet i luft skiljer mellan varm och kall luft. Exempel:
vid 10 grader celcius och 10 m/s har man samma kraft i seglen som vid 12 m/s och 20 grader celsius. Dom här grabbarna dimensionerar segel efter temperaturområde också! Då har vi tänkt rätt. Vi vill ha lätta vindar i våra segel och då ska man vara där det är varmt 🙂
2019-09-21
Idag blev dagen för båttvätt. Hon var full av saltstänk och behövlig tvätt utfördes. Måste säga att först gick vi till en marinbutik och köpte vattenslang 🙂 sen vidtog besök på stan för matinköp. Strandbesök var vi tvugna till eftersom det var 28 grader varmt 🙂 Nu i skrivandets stund kl 19:30 är det fortfarande 24 grader varmt . Inte helt fel ! I morgon blir det nog mer normala 20 grader, men fortfarande inte helt fel 🙂
Jolle träning av knattarna. Det såg ut som en ankmamma med ungarna på släp:

Le Havre har en gammal och en ny stadsdel, men mycket av staden förstördes under andra världskriget. Detta är tex den nya kyrkan:

Det var bröllop när vi var vid kyrkan och den sötaste bilen vi sett skulle användas av brudparet:

Selfie vis stranden:

Middag på restaurang Victoria:

2019-09-22
Började dagen med att flytta båten lite längre in i marinan. Detta för att det gungar lite mindre där. Blåsigt och hotfulla regnmoln. Eftersom vi inte är gjorda av socker så tar vi en vandring upp längs berget genom gamla staden upp till det gamla fortet. Där finns en helt makalös botanisk trädgård. En hel massa växthus där varje växthus representerar en unik miljö från olika delar i världen. tex Amazonas djungel eller Öken i Afrika.
Sydamerikansk tropisk djungel:

2019-09-23
Sol och regn. Blåser hyfsat mycket emellanåt, så vi tvättar och handlar lite mat. Diverse småfix och upptäcker ett nytt läckage i taket. Tätat provisoriskt och så fort det inte regnar så blir det en permanent åtgärd !
2019-09-24
Regn och och kraftig vind. Dvs det regnar horisontellt…
Ruffmys 🙂
2019-09-25
10-14 m/s och regn på morgonen. Detta i kombination med att bryggan vi ligger vid har ca 500 steg för att komma till toaletten gör att man känner efter om man verkligen behöver just nu…..Stökar lite i båten, bla rengör vi kölsvinet. Efter lunch så slutar det regna och vi tar en liten promenad till en supermarket som vi hittat nära hamnen. I morgon så tar vi tåget till Paris och stannar i två nätter. Det tar bara drygt 2 timmar.Där kommer vi att möta två gamla kära vänner som är ute och tågluffar. Just nu ( kl 18 ) så är det ca 18 grader varmt men blåser mellan 8-12 m/s. Det ska ta i lite mer under natten och regna mer…. Jag tror det blir innesittarkväll igen 🙂 Väderprognos säger att det kanske blir mindre och därmed segelbar vind efter den 3 Oktober. Vi hoppas att ta oss till Cherbourg då. Prognoser är prognoser och vi får helt enkelt se.
2019-09-26 T.o.m 2019-09-29
Vi drog till Paris. Hade bokat ett rum i stadsdelen Pantain. Fint hotell till ett rimligt pris. I min glada ungdom när jag var 19 år så var jag här. Dom har byggt ut tunnelbanesystemet lite….. Tur man har smartfånen med sig !
Men man lär sig fort som tur är. Vi har på tre dagar gjort alla stora turistmål såsom Eiffeltornet, Louvren, Champs Elyse, Notre Dame m.m.
Långa promenader blev det. En snabblunch på en servering invid Seine är också en minnesvärd stund. Sta’n är hektisk ! Sta’n är bullrig ! Sta’n är ändå charmig!
Notre Dame har sorgligt nog brunnit för inte så länge sedan. Allt trä brann upp men det som är kvar imponerar:

Louvren. Byggdes ursprungligen som slott åt kungen. på börjades på 1100-talet tror jag det var och har sedan dess byggts ut av diverse regenter. Hyfsad boning:

När vi åkte tillbaka till Le Havre med tåg så gjorde vi en reflektion. Stationen vi åkte från heter St Lazare och är stor. Den har många klockor utanför:

Le Havre har inte lika stor station och följdaktligen inte lika många klockor utanför 🙂


Slutsatsen är att den som har mest klockor på sin station är viktigast !
Det var väldigt kul att besöka Paris, och utan våra underbara vänner så hade det inte blivit lika trevligt ! Tack Gun och Uno ! Nu är vi tillbaka på båten och pustar ut. Storstadens buller och brus pallar vi lantisar bara i korta perioder. Le Havre med sina 2 klockor passar oss bättre än storstadens klockstapel med hysteriskt många klockor. Dessutom så är den jämförelsen faktiskt i ett filosofiskt perspektiv ”klockren”…..

Oktober 2019 finns här
.