September 2022

2022-09-01 Aguilas
På aftonen efter värsta hettan så plockar vi fram cyklarna och tar en titt på byn.
Hamnen vi är i ligger längst söderut i stan och vi tar strandpromenaden in mot stan.

Längs med denna promenad som är några km lång så ligger en jättefin sandstrand. Det finns även restauranger och cafeterior här.

Sandstranden. Längst bort syns en udde. Bortanför udden finns den gamla hamnen i Aguilas, som är liten och alltid fullbelagd. Vi siktar mot toppen och cyklar vidare.

Vi tar oss upp. Inte riktigt upp på toppen, men en bra bit ialla fall. Här syns den gamla hamnen.

En donna och en madonna. Vi vet dock inte vad det var för någon madonna i berget. Vi drar ned till stan igen.

Stan är bla känd för sina målningar på trappor. Ganska läckert.

Vi hittar även ett fint torg med en fontän i mitten.

Caféer finns det gott om. Mysigt. kl är vål ca 8 på kvällen.

Här finns även en magnifik Magnolia fikus. Lite för stor för krukan i fönstret…

Gågatan by night.
Sammanfattningsvis kan vi säga att vi blev förtjusta i stan. En pärla.

2022-09-04 Heta dagar
Eftersom temperaturen här kryper över 30 grader alla dagar så letar vi rätt på poolen som ligger vid hamnen. Den är till endast för de som är medlemmar i seglingsklubben. Dock kan medlemmar bjuda in gäster, och marinan är ju medlem i klubben…..Alltså så fixar vi skriftlig inbjudan via marinan och hips, vips så hamnar vi här!

Så här har vi det skönt 🙂

Njutning i värmen 🙂

Senare på kvällen så knatar vi upp till lilla fortet på udden. Det lär vara ett fint litet museum där. Castillo de San Juan Aguillas heter det.

När vi väl var där visade det sig att de stängde precis, så vi kunde inte gå in.

Renoverat och fint på utsidan.

Fin utsikt över byn.

Ingången till borgen och museet

Uppe invid borgen fann vi dessa. Måste vara fladdermusholkar.

2022-09-06 Cartagena
Vi lämnar Aguilla vid halv tio tiden på förmiddagen och prognosen visar på svaga vindar som ska öka lite under dagen. Borde bli en seglingsdag.

Hej då Aguilla! Som det syns på bilden så är det rätt lugnt. Ingen vind till att börja med. Tjoho! vi har vind! ca 4 m/s bidevind. Klart seglingsbart! vi hissar allt vi har förutom tvätten 🙂 och vi glider tyst iväg i 5-6 knop. Lycka!
Lyckan varade i ca 1 timme för sedan dog vinden 🙁
Vi gjorde några tappra försök att segla, men när vinden uteblir så blir det motor på…. Nåväl…

Fin segling.
Vid ca halv fem så har vi kommit fram till Cartagena. Det finns två marinor bredvid varandra och priset skiljer sig rejält åt mellan dessa. Puerto Deportivo Cartagena som är den östliga av de två. Den har oftast plats, men är nästan dubbelt så dyr som den västra marinan som heter Real Club Regates Cartagena.
Den senare är nästan alltid full av någon konstig orsak… Vi lyckades med att få plats i Real Club Regates 🙂

Första stegen på land i Cartagen.

Vi var bara tvungen att ta en liten tur på stan.

Pampiga hus finns det här.

Gågatan. Den är faktiskt ganska lång. Jag tror faktiskt att det är marmorplattor man trampar omkring på.

Mitt i alltihopa hittar vi en kyrka. Vackert!

Vi får intrycket att stan är en salig blandning mellan gammalt och nytt. Dock gillar jag gammal stil mer.

Mera gågata.
Första intryck av stan är att den verkar trevlig 🙂

Här i Cartagena ska vi fixa en del på båten. Två solpaneler som vi har haft har gått sönder. De var på 50 W var. De solpaneler som vi har kvar är på 100W plus 50W och det är alldeles för lite. Vi ska fixa 2 st 175W solpaneler så att vi får ca 500 watt totalt. För att få plats att montera dessa så måste vi bla flytta på Radarn. Dvs vi har en del att göra. Vi får se hur lång tid det tar.

Det var även festligheter i hamnen. Hamnen heter ”Juan Sebastian Elcano”.
Med militär pompa och ståt firades 500-års dagen av den första världsomseglingen. Kort historia. Magellan reste med 5 st fartyg och ca 250 man för att hitta ny rutt till Indien. Endast en båt och 19 man kom tillbaka. Magellan själv blev ihjälslagen någonstans i stilla havet. Det var spanjoren ”Juan Sebastian Elcano” som landade den 6 september 1522 här i Cartagena.
Han hade då gjort den första världsomseglingen!
Båtens namn var Victoria! Vi undrade lite smått om det var oss de firade 🙂
Lite kul att vi med vår Victoria landsteg i Cartagena exakt 500 år efter Elcano och hans Victoria!

2022-09-11 Vilodagen
Vi har under veckan jobbat på båten. Små fix samt inköpt 2 st solpaneler på 175W vardera. Det gick relativt smidigt att ta loss de gamla ( 50W respektive 100W) solpanelerna och montera dit de nya. Fungerar bra.
Vi var även tvungen att flytta på RADAR kupolen. Det löstes genom att montera på nya rör under de gamla på targa bågen. Dvs flytta RADAR till en plats under solpanelerna. Nu återstår att hitta en bra montering av 100W panelen. Det är lite jobbigt att ha den lös på däck. Förutom snubbelrisk så är det besvärligt att plocka undan den varje gång man ska segla. Så en fast plats ska det bli. Någonstans… På något vis…Lösning kommer! Även bilder ska komma. Jag har bara glömt att fota, och just nu är båten draperad med tvätt på tork så det kommer så småningom. Mańana….

Vi vaknade även upp en morgon med lyx-kryssare vid bryggan. Tre st sådana mackapärer hade under natten smugit in och lagt sig vid kajen alldeles intill vår brygga.

Den största madammen heter Queen Victoria. 295 meter lång och tar drygt 2000 passagerare.

Vi hann även med lite sightseeing på byn innan kvällen var över.

Inte långt från hamnen så ligger en Romersk arena. Från tiden för kristi födelse.
Här kan man titta ner och låta fantasin flöda.

Här blickar från toppen av arenan ner mot hamnen.

Man får även en glimt av rådhuset.

Det finns så mycket att se. Bla. fantastiska väggmålningar.

Efter en het dag med allt från båt-jobb till sighteeing så måste man bara ha glass! Romrussin….mmmm….
I bakgrunden syns samma rådhus som vi fotade från ovan 🙂

2022-09-13 Mańana

Så blev montaget av 2 st 175W solpaneler. Radar flyttad under panelerna.

2022-09-16 Fiesta!
Tillsammans med Gerd och Gerhard från båten Alegria så tar vi en titt på festligheterna här i Cartagena. Fiestan invigs i kväll och pågår i 10 dagar.
Allt till minne av Romarnas erövring av Cartagena till Morernas närvaro, ja man passar på att fira allt verkar det som 🙂

Det var gott om Romare i stan, plus två snedseglare från norr 🙂

Alla från liten till stor är med. Här en lite mindre Romare 🙂

Det är ett vetenskapligt faktum att man blir sugen på något gott när man spankulerar runt i en stad fylld av människor. Vilka är vi att stå emot vetenskapen så en uteservering med lite snacks till ölen var ju bara ett måste 🙂

Paraden startar med pompa,ståt,trummor och över 4000 utklädda i paraden!

Några exempel under paraden.

Hela paraden tog över en timme. Imponerande och häftigt.

2022-09-29 Tiden flyger iväg 🙂

Vi har ägnat tiden åt att fixa en del på båten. Bla att måla om vårt däck som hade fula märken efter solpanelerna som vi tog bort. Limma aldrig solpaneler på däck! Fiestan fortsätter med pompa, ståt, parader med taktfasta trummor, Uppträdanden, tävlingar lek och fyrverkeri. Spanjorer kan det här med fiesta!

Teater om Hannibals bröllop med Himilse.

Fyrverkerier med mycket poff och pang!

Kryssningsfartyg. Anländer ca ett per dygn. Det här var byggt 2019 och COVID gjorde att det inte togs i bruk före 2021. Ca 300 meter långt. Stort som bara den och ligger just utanför vår brygga…

Någon måste ju putsa fönster även på denna lilla båt 🙂

Vi har även lärt känna Cartagen på dagtid genom långa promenader.

Pampigt torg med pampiga träd. Den lilla filuren till höger om statyn är Ingalill 🙂

Ännu en parad av Romare.

Cartagena gillar vi. Däremot är hamnen (Real Club Cartagena) Väldigt gungig. Piren/vågbrytaren är byggd på pelare så dyningar tar sig under och trycker till båtarna….Förmodligen är den andra marinan bättre, men å andra sidan nästan dubbelt så dyr…

Vi tar även en ”prommis” upp till högsta berget. Bilden visar Cartagena viken.
Det finns även ett fort häruppe men det var stängt så vi kom inte in.