Juli 2021

2021-07-01
Vi lämnar Åbyn och flyger till Arlanda.
Lilla huset på prärien är städat och ”konserverat” så gott det går.
Vi har inte planerat datum för återkomsten, men det löser sig nog 🙂

Den 1 Juli 2021 kl 0900 ska de såkallade Covid-bevisen släppas. Vi ligger på och lyckas logga in och få ut ett vaccinationsintyg. Puh ! det krävs nämligen för att få flyga till frankrike.

Fortfarande Covid-tider med obligatoriska mun-skydd på flyget.

En övernattning på Arlanda innan vi i morgon bitti tar flyget till Paris och Charles De Gaulle flygplatsen. Borde inte vara något problem…

Lunch tar Vi med Fredrik och Jessica som hämtar oss och tar oss till en fin servering i ett gammalt bruk / slott som heter Steninge bruk.
Tack Fredrik och Jessica ! Kul att ses igen !

Vi övar på sol och lathet utanför terminal 5 🙂
Inte ett moln när vi liggandes på en bänk tittar på trafikledartornet och hotellet på samma gång!

2021-07-03
Vi kom fram till båten igår. Detta trots över en timmes försening på flygplatsen i Paris ! Vi fick vänta på bagaget, tekniskt problem kallade dom det för…. Nåväl följden blev att vi jagade iväg tåget som gick från Montparnasse till Vannes. Lyckades få sista platserna på tåget som gick 1 timme senare! Tur var det för sen var det fullbokat. Tåget ankommer Vannes kl 17:30 (3 minuter försenat ) Bussen till Port de Crouesty skulle gå kl 17:29, men som tur var så verkar de invänta tåget.
Väl framme så hittar vi inte Victoria. Vi letar av området som vi lämnade henne på men hon fanns inte ! Hon kanske blev less på att vänta och drog själv ? Vem vet ? Fick tag i Capiteniere och han kollade och sa att hon hade flyttat till ett annat område. Han ordnade biltransport för oss och ca kvart i sju så var vi framme.

Idag så har vi tvättat,skurat och fejat. Hon var faktiskt i gott skick om är skitig. Några läckage har vi sett men inget allvarligt. Vi har också hunnit handla lite mat, kan vara bra att ha 🙂
Solen skiner nu på eftermiddagen efter lite gråmulet regnstänk på dagen.
Vi fixar mat och äter ute i sittbrunnen är tanken 🙂

2021-07-04
Gråmulen dag. Regn och sol i salig blandning och ca 20 grader varmt.
Vi fortsätter att fixa med båten. Ska slipa lite rost på järnkölen och måla på, men vi hittar inte grundfärgen före sen eftermiddag så det får bli i morgon istället. Idag blev hon ialla fall tvättad så vaxning blir väl imorgon.
Vi bakar en pizza som avnjuts till middag. Inte helt fel efter ett fullgjort dagsverke !

2021-07-05
Fortsatt fix i gråmulet väder. Slipat rost på järn-kölen och lagt på epoxi-grund. Har även beställt sjösättning till torsdag (vilket blir 8 Juli ).
Har inte tid att dokumentara allt med kamera, men tror inte att det är så kul att se arbete på torra land i ett industriområde…..Men här kommer köl-arbete ändå ;:-)

I natt ska det blåsa f-n och regna därefter så vi får hålla i hatten och leta efter vattenläckor 🙂 Förhoppningsvis så kan vi fortsätta i morgon med vaxning av skrovet.

2021-07-07
Fortsatt putsning och fejning.
Om ni tittar på bilden nedan så ser ni att Victoria har äntligen fått tillbaka sin blåa fart-rand ! Dessutom blänker som bara den med nya vaxet 🙂

Igår blåste det f-n som förutspått. Men vi fortsatte med arbetet.
Nu känner vi oss ganska klara på land och det ska bli skönt att komma i vattnet i morgon !

2021-07-08
Victoria där hon hör hemma, i havet ! Sjösättning gick som på räls. Nu ligger vi vid kaj ett par dagar och gör iordning det sista innan det bär av.

2021-07-09
Idag städade vi det sista i båten och gjorde iordning akter-ruffen. Därefter så hissades segel.

Tre rev-linor för att kunna snabb-reva stor-seglet dras också. Lite filurande för att få det att gå så lätt som möjligt.

Vi hann även med att kolla diesel-tanken och såg inga diesel-bakterier. Dock hann vi spilla lite diesel i sittbrunnen….Fråga inte. Låt oss bara säga att allt inte går som man tänkt…Eller kanske var det rätta tanken som saknades ? Vi har beslutat att stanna till på söndag ( övermorgon ) så att vi hinner proviantera, tvätta, kolla masten m.m innan vi startar segling igen.

2021-07-11
Äntligen lämnar vi Crouesty! vid 10 tiden så sätter vi segel i lätta vindar, ca 2-4 m/s. Vi gör en såkallad ”shakedown cruise”. dvs vi ser att allt fungerar som det ska (seglingsmässigt ). Härliga vindar och allt går som på räls, fast på vattnet. När vi provar autopilot så gnekar och gnisslar det och lever om, snabb felsökning och kunde konstatera att vajer-styrningen från ratten var boven i dramat. Visade sig att om vi släppte lite på sträckningen så blev allt tyst 🙂
Efter ca 5 timmar på böljan den blå så glider vi in i Port Haliguen och lägger till. Allt verkar funka OK.Victoria förklaras härmed sjöduglig !

Vi tar en afton prommenad bland bekanta vyer:

Härlig strand linje:

Vi är äntligen på väg igen !

Väderprognos talar om bra väder och vind för att korsa Biscaya från Onsdag alltså om 3 dygn. Vi kollar prognoser och håller det i sig så seglar vi över under kommande vecka.

2021-07-13
Blåsig dag. Vi har tätat fönster och luckor.
Även passat på att sjö-säkra i ruffen. Bla skruvat fast luckan till batterierna, gjort diverse låsanordningar för luckor under sits m.m.
En huvudsyssla just nu är att kolla väderprognoser. Vi har tagit beslutet att segla över Biscaya med start torsdag morgon (15 Juli) och beräknad ankomst till Gijon Lördag den 18 Juli på sen eftermiddag.
Alternativet var att åka redan på onsdag morgon, men 9-12 m/s med halvvind/slör (vinden från sidan eller lite bakifrån ) under första natten var inte lockande. Så vi glider på torsdag och borde ha en lugn överfart, men avslutningen kan bli lite blåsigare. Skillnaden är att vi får vinden under dags-ljus och under kortare tid. Siktar vi dessutom lite öster om Gijon så får vi medvind in sista biten när det blåser mer.
En upplysning för ni som följer oss på marinetraffic.
Vi kommer att försvinna några km från land och inte dyka upp före vi är några km från Spanien. Finns ingen täckning för mobiltelefon heller….

2021-07-14
Idag har vi tagit en cyckeltur till Super U (En stormarknad ) handlat bla resårband till Ingalills tillverkning av myggnät för taklucka. Ingalill har varit produktiv vid symaskinen och Ralf har surrat lösa prylar inför seglatsen till Spanien.
I morgon bitti vid 8-tiden åker vi med kurs mot Gijon. Prognos är svaga vindar mest hela vägen förutom sista biten in mot hamn. Beräknad ankomstid är lördag 17 Juli sent på eftermiddag/kväll. Vi får se om det tar länge tid eller kortare 🙂 Beräknad snittfart är 4,6 knop

2021-07-15
Nu har dagen kommit, kl är 8 på morgonen och vi lämnar bryggan i Port Haliguen med destination Gijon. Vi ska korsa bitska Biscaya bukten. Vädret är lugnt och fint, nästan vindstilla.

Hej då Frankrike, Det har varit bra, om än lite längre besök än planerat pga covid.
Vid halv-tio tiden så har vi en fin ”halv-vind” som blåser med ca 4-5 m/s.
Det blir fin segling.

Styrman har ”Monkey business” . Ibland är livet skönt.
En liten video snutt kan kanske visa hur fin segling det var.

Eftermiddag på Biscaya.

Kl 20:40 har vi avverkat 73,4 distansminuter dvs vi har hållit ett snitt av över 6 knop och en stor del av den tiden seglat med endast storsegel som är tagit in 2 rev på. Victoria går som tåget på halv/bide vind.

Vind, vågor och dyningar bygger under kvällen och det blir rejält stökigt under kvällen. Ca 7-10 m/s Ingalill känner av sjösjuka och sätter på plåster mot sjösjuka.
Det tar ca 6 timmar innan det blir bättre och hon kan återta sin vakthållning. Inga offer till kung neptun!

2021-07-16
kl 03:30 så har vinden avtagit fast dyningar är kvar. Vi startar motor och motorseglar.
För nördar så kommer ett utdrag ur loggboken:
Kl 09:00 Position 45 grader 24.81 N 3 grader 59.32 W
Kör i 5 knop med 208 graders kurs.
vid tre tiden på eftermiddagen så får vi en östlig vind på ca 5-6 m/s vilket ger en så kallad slör i seglingstermer alltså en medvindssegling. Vi slår av motor och seglar.

Segling i lugnt hav.
En sak som händer är att Ingalills telefon går sönder så mycket bild-material går förlorat……

Under kvällen kommer lite mer vind, vågor och dyningar ökar igen….kör med endast storsegel som är revat med 2 rev. Vinden är inte så stark, men vi har akterlig vind och förseglet slår så f-b hårt att vi tar in det och kör bara på storen som är hårt ansatt med den hembyggda bombromsen. Funkar klockrent och vi gör ca 4 knop. Den här sträckan är väderprognosen att det kan blåsa upp till ca 9-12 m/s. Normalt sett Inga problem men vi det väldigt lugnt med segelsättning.
Natten blir stökig igen med kraftiga dyningar / vågor. Vi har insett och känner att den så kallade kontinentalsockeln gör att vågor bygger upp där och vi har passerat detta område under nattetid 🙂

2021-07-17

vi 2 tiden på morgonen så möter vi 2 trålare som startar en tandemtrålning. Vi blir anropade på VHF radion och uppmanas att ändra kurs. Dom kommer att passera rätt framför oss och kommer från min babordssida. Meddelar att jag viker styrbord och ger passage. Viker av , fortsätter gir tills vi kan köra till baka och återta vår ursprungliga kurs efter att ha passerat en bra bit akter om trålarna. Det blåser ca 7-10 m/s med hyfsade vågor men det går utan problem att vända mot vågor. Victoria går så säkert och mjukt i den grova sjön.
Under en stor del av natten så har vi följe av delfiner. Vi kan höra det typiska ”pfft” ljudet när de kommer upp till ytan för att andas. Det är svårt att se dom i mörkret, men vi kan ibland ana deras rygg fenor. Kul att ha följeslagare under natten 🙂
När ljuset gryr så ser vi att batterierna är ganska urladdade. Startar motor för att ladda upp med lite ström. Autopiloten har fått jobba hårt i natt med akterlig sjö, kraftig lutning m.m. Garmin autopilot har jobbat perfekt ! Utan den har det nog varit jobbigt. Nu kunde vi bara luta oss tillbaka,hålla koll med AIS och RADAR och kände att vi litade 100% på båt och autopilot.

Delfinerna fotograferade på morgonen.

Vid 14 tiden så siktas Gijon. Land o Hoj! Hola España!

Vid hamninloppet så var det jolle tävling plus några vattenskotrar som lekte
Så det blev till att kryssa mellan småbåtar 🙂

Småbåtshamnen i Gijon

Hamnkvarteret stan.

Middag och ”framkommarn”

Sammanfattat kan sägas att seglatsen över Biscaya var fin. Lite stökigare sjö och tidvis lite mera vind än väntat men ändå bra. Den stökiga sjön beror nog på att vi under båda nätterna passerade kontinentalsockeln. Det lär bero på att det grundar upp från några tusen meters djup till ca 200 meter. Detta gör att atlantens dyningar bygger upp i höjd. Lägg därpå tidvatten som också reser sig lite och ovanpå det vågor. Det kan faktiskt bli från tre olika riktningar som gör att sjön blir just stökig. Dagtid har vi haft fint väder och kunnat njuta. Nätterna har varit molnfria och lysts upp av halvmåne och oräkneliga stjärnor.
Vi har avverkat 284 distansminuter med 5,3 knop i snitt.
Det gjorde vi bra!

Nu är kapten med besättning lättvaggade ikväll.

Trött men nöjd kapten!

2021-07-18
Vi vaknar efter en härlig natt med god sömn. Nu börjar vi dagen med frukost och därefter tvätt. Snabb maskin som fixar biffen på endast 37 minuter!
Efter en lunch så tar vi en titt på gamla stan, även kallad ”La Ruta”. Ligger just vid hamnen så vi vandrar från kaj direkt in i den pittoreska drömmen.
Restaurangkvarteren ligger precis här i gränder längs backarna.
Uteserveringar längs med de trånga gränderna.

En av alla gator.

Konstigt nog en gränd utan restauranger…

Vi gick även upp på toppen av udden där ett fort byggdes vid sekelskiftet 1900, men blev aldrig fullbordat och aldrig utrustat med kanoner innan det lades ner. Dock en fin park med ljuvlig utsikt.

Något i betong hade dom byggt på toppen för åminnelse av någonting…
Hittade ingen beskrivning, men stort var det.

Tillbaka i hamnkvarteren, sedan en underbar kväll med middag på båten.
Ingalill gjorde tortillas fyllda med ost, vitlök, harissa och rödlök. till det serverades marinerade rostade kikärtor och en vitkål/morots sallad! Mums fillibabba!

2021-07-19 – …..På tredje dagen återuppstånden …..
Samt se upp för irrande Spanjorer till sjöss :-).

Som det heter: Enligt tillförlitliga källor så ska vindar och väder vara oss till fördel om vi seglar mot A Coruna idag. Vi drog iväg kl 9 i tät dimma och ingen vind, så gamla Bettan ( motorn alltså ) fick göra tjänst. Bra och tryggt i tät dimma är att ha Radar. Vi har en! ( Yippii!)

Man ser inte så mycket…..Tur man har Radar 🙂
Vi mötte 2 st fartyg på över 200 meters längd inom 1 timme…
Dagen gick, dimmar lättade delvis och vi provade segla, men vinden dog. Motor igen. Ganska händelselöst ända fram till runt 4 tiden på natten när vi ser ljus från irrande båtar runt oss. Inget syns på AIS systemet, Tur med Radar igen. Det är naturligtvis Spanska fiskebåtar som letar fisk. Plötsligt så slår de på full ”Tivoli belysning” dvs dom startar trålning. När det händer är det bara att hålla sig undan som gäller! Man måste hålla koll på sina Irrande Spanjorer när dom är i närheten! Det är läxan man lär sig!
Annars ingen vind…..Motorgång…..

2020-07-20

Jo visst ja, Återuppståndelsen! Ingalills mobiltelefon startar igen efter att ha fått värmebehandling och allmän kärlek. Det kan väl kallas mirakulöst att leva igen efter att ha död förklarats tidigare!

Vid lunchtid så närmar vi oss A Coruna och nedan är farleden in mot stan.

Som synes, Ingen vind här heller.

På vägen in finns naturligtvis ett försvarsfort:

Det finns två marinor i stan och vi valde den inre, i stort sett i centrum. Fördel nära till stan, nackdel nära till stan…Kan vara livligt på natten.
Lite trötta är vi efter att ha haft våra nattvakter, men att göra båten snygg igen efter resan måste man bara. Efter det så blir det att leta åt en stormarknad och handla mat.
Middag blev lax, potatis och lite tillbehör. Mums! Konstaterar att maten är bra mycket billigare här än i Frankrike.
Snipp snapp snut så var den dagen slut!

2021-07-21 Första Rian!
Vi drar mot Camarinas. Börjar dagen med att tanka båten. Macken finns i den andra marinan så vi kör dit. Fick dock vänta en halvtimme för det var båtar före som skulle tanka. 57 Liter senare så glider vi iväg. Svag eller ingen vind. Blir motor igen. Ganska händelselös resa med lite dyningar.
Vi närmar oss Camarinas:

Inseglingen:

Glad kapten! Vi ska snart ankra i Camarinas.

vid strax före åtta på kvällen så är vi ankrade strax norr om hamnen. Tar lite kvällssnacks och skuttar i säng efter en lång dag.
Nu är vi äntligen framme vid de Spanska riorna. En ria betyder väl flodmynning, jag tycker det verkar som en fjord.
Nu har vi några rior att utforska innan vi kommer till Portugal. Närmast väntas lite dåligt väder med grå himmel och ett och annat regn stänk.
Vi blir nog här några dagar.

2021-07-22 Cykeltur
Vaknar upp till gråmulet väder, dock helt vindstilla. Eftersom väderprognos visar att det kan åska i kväll så lättar vi ankar och puttrar några hundra meter in till hamnen. Liten men charmig om än sliten hamn. Aktiv fiske hamn också. Möts av en glad och trevlig Spanjor vid namn Martin.
Billigaste hamnavgiften än så länge. 18 Euro ( 180 :-). Jämför med A Coruna 47 Euro ! Ni förstår varför vi drog från A Coruna så fort det gick…
Efter en lättlunch så tar vi cyklarna och trampar ut på udden en bit.
Fin utsikt mot inloppet till Ria Camarinas. På andra sidan syns Muxia.

Atlanten.

Vi letade även reda på en matvarubutik i byn. Bilden visar strandgatan.

2021-07-23
Tittat på byn och allmänn slappoff!

2021-07-24
Efter att vi vaknat, ( tur att det inte blev före…) så tar vi vårt pick och pack och glider iväg mot Muros. Sydliga vindar vilket innebär att vi har vinden mitt i nyllet. Vindstyrka ca 4-5 m/s. Vi får en fin segling i ca 4 timmar. Efter det så lugnar vinden ner sig till 1,5 – 2,5 m/s fortsätter segla med ca 2,5 knop i en halvtimme innan vi ger upp och startar motorn för att motorsegla i ca 4 timmar till. Ganska rejält med dyningar. Gråmulet men vi slipper regn! Vi passerar Cape Finisterre den västligaste punkten av kontinentala Europa. Glömmer att ta bilder…Å andra sida var klippan delvis dold i dimma. Vid halv sex tiden så kommer vi till Muros. Vi möts av hamnkapten som anvisar bryggplats. Solen tittar fram och det blir middag i sittbrunnen.

2021-07-25
Fint väder. Vi tar en tur med cyklarna. Tar naturligtvis små gränder upp för sluttningen.

Den gamla 1200-tals kyrkan finns kvar. Var från början regionens viktigaste varifrån församlingarna styrdes.

Vi fortsätter en bit längs med kustvägen och tittar på Muros från den vinkeln.

Efter att ha trampat tillbaka till båten så sätter eftermiddagsvärme in. Ca 25 grader varmt. Kvällen kan vi avnjuta i sittbrunnen med behaglig temperatur 🙂 I morgon förväntas nordliga vindar och då passar vi nog på att dra vidare söderut. Förmodligen till Sanxenxo.

2021-07-26
Det blev Sanxenxo. Vi lämnade Muros på morgonen i lätta vindar. Till en början motor, men eftersom så ökade vinden litegrann så vi rullade ut Genuan i medvinden. Vid ungefär 2-tiden så ökar vinden ytterligare och kommer att nå 10.11 m/s innan vi är framme vid 3 tiden i Sanxenxo.

Fin segling:

Vi ankrar just utanför en badstrand. Senare på eftermiddagen så kommer ett gäng motorbåtar och ankrar bredvid. Den segelbåt som låg närmast draggade….Nåväl när solen började gå ned så lämnade nästan alla viken.
Vi åt middag, tittade på solnedgången och somnade till gunget i båten.
Fin solig och varm dag.

Ankringsviken i Sanxenxo:

2021-07-27
Vi lättar ankare och puttrar över till Vigo. Behov finns av att fixa till toaletten. Storstaden Vigo med sina kvartsmiljonen innevånare och flertalet marinor borde ha de reservdelar som vi vill ha tag i.
varm och solig dag. kl 21:30 har vi fortfarande 22 grader ute 🙂
Naturligtvis fanns den stora tillbehörsaffären vid en annan marina , så imorgon byter vi troligen plats. Tittat lite på stan som inte ser helt fel ut.

2021-07-28
Vi bytte inte plats. Vi tog en promenad till den tilltänkta marinan, och just bredvid låg tillbehörsaffären. Några kilometer blev det. Köpte ny diffusionstät slang och tog en taxi tillbaka. 6 Euro blev det för taxin, 156 Euro för slang…Nu vidtog ett jobb som inte har dokumenterats av hänsyn till känsliga läsare…Nåväl jobbet gjort och verkar ha lyckats bra !
Imorgon drar vi kanske ut och svajankrar. Vi får se 🙂
By the way, 26 grader varmt kl åtta på kvällen 🙂

2021-07-29
Vi åker till Baiona på morgonen. Inte så långt ca 14 Nautiska mil eller 2,5 timmar med motor.
Baiona från havet. Det obligatoriska fortet som bevakar staden. Hamnen på andra sidan om udden:

Baiona även känt som den första staden som fick nyheten om Columbus upptäckt av Amerika. En replika av skeppet finns här:

Vackra vyer:

Vi tog även en en vandring runt fortet på muren, Ingen dåligt utsikt här heller:

En liten video snutt från muren:

Vädret är kanonfint 26 grader tror vi och solen lyser över oss. Bättre kan vi inte ha.
En kommentar: Det finns två marinor här. Baiona marina är sunkig och sliten. Real Club De Yates är kanonfin med frächaste toa/duschar vi sett på länge! I morgon verkar vädret vara i favör för en tripp ned till Viana de Castelo. Dvs Portugal 🙂

2021-07-30
Strax efter 9 på förmiddagen så lämnar vi Baiona med kurs mot Portugal och Viana de Costela. Ingen vind när vi for, men lovade enligt prognos vind som ska öka på eftermiddagen. Vi hoppas slippa köra motor hela sträckan.
Dyningar finns på drygt 1 meter, och himmelen är disig. ca 20 grader när vi far. Vi får undvika lite fiskeredskap just utanför Baiona. Strax före kl 1 så sveper dimma in oss. Ett par båtlängder är vad man ser så Radar på. Nu blir det att råstirra efter fiskeredskap! Och mycket riktigt när vi kommer mot Portugal så blir det att sicksacka mellan alla redskap! De flesta har riktiga flaggor så man har en chans att se dom. När vi närmar oss Viano de Costela så kommer vinden! Den når ca 8-10 m/s när vi går in i mynningen på floden som leder upp till hamnen. Kitesurfare dyker upp ur dimman också 🙂
När vi närmar oss marinan så har vi en motström på ca 2 knop. En trevlig och duktig ”Marinero” hjälper oss in. Det är en broöppning för att ta sig in.
Marineron sköter öppning. Som upplysning så finns personal mellan 8-20.
Vi tar fart och sladdar in i marinan. Var faktiskt mindre dramatiskt än det låter 🙂
Viana de Costela sedd från floden:

Vi ligger lite efter med hushållsjobb, för att vara mer exakt tvätt, så vi letar reda på en Lavenderia dvs en tvättinrättning. Ligger inte så långt bort i en smal gata med restauranger m.m:

Bild tagen från entre till Lavenderian. Myspys gata.

2021-07-31
Vi tittar vidare på omgivningarna. Det finns en fin kyrka som ligger belägen på en hög bergstopp vid stadens utkant. Ett sätt att ta sig dit är med en vajerdragen järnvägsvagn. Det alternativet lät kul så iväg vi gick för att hitta starten av denna bana. För att komma dit så måste man korsa den reguljära järnvägen. Vi traskar till stationen, men hittar inget sätt att ta sig över, bara
att ta Google maps till hjälp! Vi blir rekommenderade att gå en hyfsad runda för att komma till en järnvägsbro som man passerar under. Nåväl vi hittar fram, tar plats i den lilla vagnen och väntar på start.

Möte halvvägs:

Hyfsad utsikt från kyrktrappan:

Det pågick ett bröllopp när vi var där och här är brudparet på väg ut:

Insidan är magnifik:

Kyrkan heter Santa Luzia och är byggd så sent som ca 1900.