Oktober 2019

Filmer finns här

2019-10-01
Oktober är här och vi ligger fortfarande i Le Havre och väntar på bättre väder. Det har blåst upp till 22 m/s och regnar till och från så vi roar oss med annat än segling. Tex att städa båten eller att serva vinchar. Enligt väder prognoser så kommer vi att ligga här i en vecka till…. Nåväl, då får vi ju möjlighet att besöka Honfleur 🙂 Kan tillägga att Enligt Hamnkaptenen så är det här ovanligt dåligt väder som håller i sig ovanligt länge ! Dom hade planerat för regatta sista helgen i September men var tvungna att ställa in, vilket tydligen är mycket ovanligt.

2019-10-03
Kl 0600 gled vi iväg i kompakt mörker mot Cherbourg. Det är lite spännande att åka när det är becksvart. Gråmulet väder och endast 8 grader varmt…Vi körde motor fram till gryningen då vi satte segel. Prognosen var 6-8 m/s från Syd eller sydväst. Dvs segling med halvvind eller slör. Borde ha blivit en lugn segling, men meterologer ! Det blev västligt som vred till sydväst. dvs bidevind som vred till halvvind. Vinden tog i och det blåste stadigt 10 m/s med byar upp till 14 m/s. 2 rev i storen och halvt inrullat försegel gjorde att Victoria gick som tåget. Tidvattenströmmen skulle ge oss lite skjuts i början, vara emot oss i mitten för att ge ordentlig medström innan udden vid Cherbourg. Kalkylerna stämde hur bra som helst. Victoria gjorde stadigt 7-8 knop genom vattnet vilket innebar att vi körde över 10 knop enligt GPS ! Inte illa pinkat 🙂
Vill egentligen inte tala om motströmmen men måste väl det också. När det gick som långsammast så gjorde Victoria 6 knop genom vatten men endast 4 enligt GPS 🙁 För att slippa hård lutning och tung roderkänsla så revade vi segel tidigt. Hastigheten avtog egentligen inte för att vi hade lite segel uppe. Vågorna var hyfsat stora men Victoria gled fint genom alltihopa. Ganska odramatiskt utom en gång då Ingalill ( vem annars ? ) fick en rejäl dos av saltvatten över sig 🙂 Då blev det regnkläder på !
Kl 1800 Hade vi knytit fast i bryggan i Cherbourg. Nu blev det välförtjänt mat. Tror vi är lättvaggade ikväll…..
Motorseglar sista biten in mot Cherbourg. Vågorna har lugnat ner sig, lägg märke till grönt och fint hav ! Samt saltstänket på sprayhood…

2019-10-04
Börjar dagen med triviala saker som att betala för hamnplats, duscha och tvätta ett stort lass. I Le Havre var tvättmaskinen trasig så mycket tvätt blev det ! Vi har även tittat som hastigast på sta’n
Palmer vid stranden:

Hittade gamle krigaren Napoleon som staty:

Gatubild nära hamnen:

Här i Cherbourg lär vi bli i minst en vecka. Vindarna är inte med utan emot oss plus att det finns mycket att besöka och se häromkring. Ett fint maritimt museum och akvarium, Krigsmonumet med bla Omaha Beach. Stranden där USA landsteg på D-Day och fick jättestora förluster i form av unga pojkar som dog på stranden. Inte kul men lärorikt att besöka. Cherbourg-Octeville som det heter efter en ”kommun sammanslagning” har 39000 innevånare. Piteå är en lika stor kommun och det ska bli kul att utforska och se olikheter ( kanske likheter ?) För mig är känns det roligare än storstadens hektiska liv. Har dock ett problem ikväll ! Jag känner mig inte som en fransman ! Jag har glömt att köpa Baugetter ! Hu ! hur ska det gå ?

2019-10-05
Museum och stadstur.
Vi tar en promenad till stadens museum. Det ligger nära, på andra sidan hamnen så vi vandrar dit. Först tittar vi på Titanic utställningen. Den visar hur resan gick till, hur passagerare från 3:e klass till 1:a klass hade det. Visar också själva händelseförloppet med förlisningen. Titanic hann bara angöra Southampton, Cherbourg samt Yorktown på Irland innan den gick mot USA och den tragiska förlisningen utanför New Foundland.
Sen stod Akvariet med tillhörande utställning vid. På detta museum har de även Frankrikes första atomubåt på utställning så vi gick den rundan också genom ubåten. Man blir lite imponerad av hur man kan bygga sådana här mackapärer som var kärnan i kärnvapen-avskräckningen under det kalla kriget.
Vi orkade inte gå allt i detta stora museum, men det vi gick och såg var klart värt pengen !
På vägen tillbaka gick vi genom staden och letade rätt på en hyfsad matvarubutik. ser ut att vara en trevlig stad.
Då man tittar i hamnen så kan man se allt från stort till smått. Det är dock underligt att se så mycket små båtar som används i dessa farvatten:

Från Marinmuseumet en av flera undervattensfarkoster som visas:

Ubåten är en imponerande mackapär:

Bilder från Cherbourg:


.

2019-10-08
Under de sista dagarna så har det mest regnat och blåst, men vi har hunnit annat än att bara sitta i båten och kura ihop sig. Mellan regnskurar så har vi hunnit med att montera lös och täta om samt montera tillbaka en taklucka som läckte lite. Det man suckar mest av är att den luckan är inte länge sedan vi tätade om. Vet inte om det var fel på tätmassan eller om vi bara gjort ett dåligt jobb. Men tätmassan är en misstänkt bov därför att luckan gick enkelt att få lös ! Borde ha suttit i det så kallade berget !, byta ett sidofönster som hade spruckit, samt en massa annat småfix. En båt är aldrig klar 🙂 Vi har även lokaliserat det stora köpcentrat i stan. En galleria av format större. Där inuti hittade vi stadens största livsmedelsbutik. Fysiskt jobbig att bara vandra igenom 🙂 Vi har även flanerat vidare på Cherbourgs små gator i centrum och förundras av alla små butiker och mängden av bagerier med Baugetter och bakelser.
Två Svenska båtar har vi även träffat på här i Cherbourg. Först var det båten Joy med Roger och Rocio. Vi hade en mycket trevlig kväll tillsammans kvällen innan de seglade vidare söderut. I går kväll anlände båten Out med Roger och Mimmi med sina två pojkar.
Ralf och Ingalill i kameraduell i en smal gränd i Cherbourg:

Ralf har återfått sin Franska identitet efter inhandling av Baguett:

2019-10-09
Regnar idag så inneaktiviteter står på listan.
Idag fick vi en hälsning från Izusa med en filmsnutt från seglingen Dieppe till le Havre. Visar Victoria i medvind. Fin segling:

2019-10-10
Bättre väder idag på så sätt att solen har lyst över oss och temperatur på ca 19 grader celsius. Dock har det fortsatt att blåsa så vi ligger stilla. Vi letar efter ett väderfönster för att ta oss vidare, men här och nu verkar det finnas få fönster. Kanske på lördag…Aktivitet för dagen har förutom väderspaning varit att hitta outforskade gator här i Cherbourg.

2019-10-12
Efter att ha tankat diesel så avgick vi kl 09:15 mot Gurnsey. Regn, lite vind så det blev motorsegling. inte så stora dyningar till att börja med. Efter ett par timmar så når vi det ökända Alderney race. Ökänt ar det därför att tidvattenströmmarna är starka. De kan nå upp till 10 knop…. Just nu låg det inte på dessa nivåer 🙂 Vad tidvattnet gör är att det kan ställa till det med vågor. Har man kraftig vind mot tidvatten kan det bli farligt. Vi hade nästan ingen vind, utan bara lite gammal sjö från nattens blåst.Det var ändå som att köra i en tvättmaskin i ca 45 minuter tills vi passerat värsta stället. Intressant upplevelse. Vi hade timat tidvattenströmmarna bra så vi surfade med strömmen hela vägen ner till Gurnsey. Om det inte hade regnat konstant så hade det varit en fin tur. Sista biten in mot St Peters port hade vi 4 knop med oss dvs vi gick i 10,4 knop 🙂 Kl 15:45 så knöt vi fast i väntepontonen i hamnen. Vi fick vänta ca 1 timme på att tidvattnet skulle stiga så att Victoria-Harbour kunde släppa in oss. Statistik: Resan tog 6 timmar och 30 minuter. Averkat 47 nautiska mil Vilket ger en snitthastighet på 7.2 knop. Genom vattnet har vi bara kört 36 nautiska mil vilket ger en hastighet på 5,5 Knop. Man kan säga att strömmen skickade oss 10 nautiska mil gratis 🙂 Mat och vila. (Inga bilder pga konstant regn …) Men Ny flagga hissades på höger spridare.

2019-10-13
Det här är utanför EU så det är incheckning med tulldeklaration. Låter avancerat men här fyller man i ett formulär och lägger i en speciell brevlåda. Lätt som en plätt 🙂
Regn på morgonen, men vid 10 tiden så lättar det upp och vi tittar på staden.
Läcker gammal stad på en sluttning ner mot havet. Bilder från stan:

Vy över stan:

Vy över hamnen, vi kom seglande från vänster i bild:

Gymnasieskolan i sta’n:

Finns hur mycket läckert som helst att titta på. Bara gränderna är värda ett foto. Den här var lång, 50 till 100 meter smal vindlande gata:

I morgon ska det vara svaga vindar som vi skulle kunna ta oss vidare på, men det ska regna och Ralf är har inte viljan att dra vidare i det lilla väder-fönstret, så vi blir nog kvar ett tag.

2019-10-14
Vi stannar ett tag till. Regnet öste ned i morse. Segelbåten Out med trevliga besättningen gick mot Treguier. När regnet lättade lite så tog vi prommenad och köpte nya regntäta seglarbyxor. Gick och letade rätt på största byggvarubutiken i staden. Där skulle det finnas avfuktare av god kvalitet till rätt pris, men i vanlig ordning så hade de sålt slut…. I närheten finns dock största matvarubutiken så vi gled in där och gjorde kompletterande inhandling.


Typisk villa i Gurnsey:

Lågvattenbilder från inre hamnen. Observera att vid högvatten når vattnet nästan upp till kanten på muren:


2019-10-14
Idag tog vi en tur längsmed kklipporna. Det finns en fin stig som man vandrar. Magnifik utsikt och lite av känsla att ”Harry Potter” eller ”Narnia” ska dyka upp.
Strandpromenad vid lågvatten:

Vy över St Pters Port:

Stigen vi gick efter:

Hyfsad bakgård:

Utsikt mot St Peter och Borgen längst ut:


2019-20-18
Blåsigt och regn av och till. Vi gör långa promenader mellan skurarna.
Idag är det fredag och vädret ser lovande ut på tisdag till fredag. Vi hoppas att den ”gluggen” i vädret håller i sig.
Här på kanalöarna har de bland de största tidvattenskillnaderna i världen. I helgen som var så var det 10 meter…. Hamnar är ofta tidvattenberoende, dvs man kan bara komma in och ut från hamnen vid högvatten plus minus någon timme. Ett enkelt sätt att slippa ha båtar stående på torra land vid ebb är att ha en ”cill”. Det är helt enkelt en mur som håller kvar vattnet i hamnen när vattnet utanför försvinner vid ebb. Nedan visar bilden cillen här i St Peters Port. Lägg märke till mätstickan till höger i bild. Den visar antal meter fritt djup att segla in i hamnen över cillen. Vår båt har 1,75 meters djupgående så minst 2 meter vill jag ha 🙂
Utanför finns en vänteponton där man kan ligga när man anländer och det är lågvatten. När vi ska gå vidare så måste vi nog gå ut dagen före och lägga oss vi vänteponton för att kunna sticka iväg tidigt på morgonen.
Märklig känsla att titta på bilden och konstatera att här över har vi kört med båten! Lika märkligt att vi ska ut samma väg 🙂


2019-10-22
Äntligen en lucka i höstvädret. Kl 06 avgång mot Roscoff. Resan blev lugn, nästan väl lugn. Svaga vindar och solen tittade fram så vi klagar inte.
Vi fick t.o.m se delfiner som lekte en kort stund vid båten. Vi hann fram till Roscoff kl 19:00 vilket innebar att vi slapp lägga till i mörker. Avverkad distans blev 74 Nautiska mil på 13 timmar vilket ger 5,7 knop i snitt.
Enda bilden på jag fick på en delfin:


2019-10-23
Väderprognosen sa att det skulle vara svaga vindar och små dyningar så vi provade att gå mot L’Aber Wrach på morgonen kl 06. I mörkret kunde vi snabbt konstatera att prognosen inte stämde utan det gick brytande motsjö och betydligt starkare vindar än förväntat så vi vände fort och gick tillbaka in i hamn. Senare på dan så lugnade sig vindarna och solen tittade fram. Försent för att segla vidare….
2019-10-24
Regn, blåst, sol om vart annat. Vi ligger kvar. Tar en tur på stan.
2019-10-25
Roscoff är en fin liten stad. De gamla husen, smala gatorna och bevarade miljöer gör att det känns mycket trevligt. Vi har vandrat runt i staden eller kanske man ska säga samhället. Det bor ca 3500 personer här. Det finns massor av Cafeer och restauranger samt små butiker vilket visar att turism är betydelsefullt här. Det finns även ett färjeläge där färjor går bla till England. Dock har vi bara hittat en butik som säljer livsmedel.
Vi tog bussen och besökte närmaste stad som heter Morlaix. Sta’n är byggd vid en flodmynning som har höga bergssidor. En magnifik bro är byggd över ravinen. Om jag minns rätt så var det i början av 1800 talet som den byggdes. Läcker stad med hus från medeltiden. Dock fick vi väl mycket motion för vi vandrade upp och ner för bergssluttningen 4 gånger 🙂
Efter att ha sett den gamla staden så tog vi lokalbuss till närliggande köpcentret. 64 Butiker i under samma tak….Vårat mål var matvarubutiken.
När vi hittade den så suckade vi…Den var helt enorm…Nåja bara att bita ihop och börja leta efter de matvaror som vi saknade 🙂
Väl tillbaka vid båten så började stormen. upp till 20 m/s. Bara att kolla alla förtöjningar och sätta några extra snören. Det som verkar bra är att det går inga vågor att tala om i hamnen, så det är ”bara” vinden som sliter i båten. Prognoser för veckan som kommer säger att vi blir nog kvar här hela veckan.
Typisk gatuvy från Roscoff:

Vy mot närbelägna ön Ile de Batz:

Staden Morlaix med den berömda bron:


2019-10-28
Regn rusk och höststormar och tretton grader varmt ( eller kallt…). Vi väntar på ett väderfönster för att ta oss till Le Havre. Den svenska båten Hatomi (en 46-fots Arcona ) anlände i rusk-vädret. Dom hade råkat ut för kraftiga kuling-vindar. Inte kul, men det gick bra. Fredrik och Jessica som rattar Hatomi är också på väg söderut. Vi hade en trevlig middag hos dom igår kväll. Tack!
2019-10-30
Kl 0815 avgång mot L’Aber Wrach. Gråmulet och regnhotande väder. Vinden är dock rätt väg och till en början svag.Temp i luften ca 15 grader varmt. Eftersom det är högvatten så kan vi segla mellan ön Ile de Batz och fastlandet ( 9 meter högre vattenstånd…) efter ön får vi lite mer vind och seglen kommer upp. Fin segling fast vädret inte är det bästa. Vi har sällskap av den tyska båten Vela. De sista två timmarna så börjar det regna och vinden ökar något. När vi viker in mot L’Aber Wrach så får vi bidevind och revar seglen lite för att få bekvämare segling. Kl 1300 framme. Det ger en snittfart av 7 knop vilket visar att vi tajade tidvattenströmmar rätt 🙂
2019-10-31
Vela gick mot Camaret Sur Mer tidigt i morse. Av flera skäl så beslutade vi att stanna. Det väntas storm så vi blir nog kvar här ett tag. Nåväl då får vi väl titta på omgivningen här också 🙂 Idag blev det tvätt,flytt av båten till bättre plats. och div små fix.

November månad finns här.